Na ruzyňském letišti poprvé přistál obří Airbus A380
Do České republiky přiletělo vůbec poprvé největší dopravní letadlo na světě – Airbus A380. Na letištní plochu pražského ruzyňského letiště dosedl krátce po 9. hodině. Letoun přistával jakoby nadvakrát a chvíli kroužil kolem letiště. Pilot tak divákům umožnil, aby si airbus při nízkém průletu důkladně prohlédli.
Událost si samozřejmě nenechali ujít příznivci letectví. Sledovat přistání ze strany středočeské Kněževsi přišly stovky přihlížejících vybavených fotoaparáty a dalekohledy. Centrum obce tak zažívá dopravní kolaps.
Redaktor Pavel Pavlas popisuje atmosféru u ruzyňského letiště krátce před přistáním airbusu
Kromě místních a Pražanů se k dráze sjeli obyvatelé středních Čech i vzdálenějších částí republiky. Na nezvyklou podívanou navíc přímo zvaly radniční listy v okolí.
„Chodím sem často, ale tolik lidí tu nepamatuji. Vládne tu napětí a hlavně očekávání,“ popisuje atmosféru zhruba půl hodiny před přistáním redaktor Radiožurnálu Pavel Pavlas.
Kolem příletu letadla panují přísná bezpečnostní opatření. „Každou chvíli tady kolem plotu prochází nebo projíždí policie a zjišťuje, jestli třeba někdo nepřelézá,“ upozorňuje Pavlas.
Po dvou hodinách pokračoval airbus dále do Budapešti.
Luxus pro cestující
Letadlo je dvoupatrové a vysoké zhruba jako šestipatrový dům. Zevnitř si ho mohli v rámci propagační akce prohlédnout jen pozvaní.
„Když před ním přistávala klasická letadla, byli jako holubi, protože když se blížil, byl oproti nim jako orel. Byl to opravdu rozdíl, už když se blížil. Byl pomalejší, takový majestátnější,“ popisuje své dojmy reportérka Alžběta Havlová, která si jako jedna z mála prohlédla také vnitřek letounu.
Horní paluba je vyhrazená pro první a obchodní třídu, zatímco spodní pro ekonomickou třídu. „Dá se říci, že cestujícím nabízí ten největší cestovní komfort, který v současnosti existuje,“ říká odborník na letectví Milan Cvrkal.
S ním souhlasí i reportérka Alžběta Havlová a popisuje vnitřní prostory letadla vybavené těmi nejmodernějšími technologiemi: „V první třídě to je neskutečný komfort. Je tam jen 8 sedadel, z jednoho sedadla můžete udělat klasickou dvoumetrovou postel. Je tam vyhřívaná matrace, dostanete polštář, pyžamo, veškeré hygienické potřeby – ty pak můžete použít v koupelně, která je jako v hotelovém pokoji.“
Pohodlná je ale i business class a ekonomická třída. Všechna sedadla mají vlastní obrazovku a v celém letadle je zvlhčovač vzduchu. V obchodní třídě jsou tři řady po dvou sedadlech, ta ekonomická připomíná klasická letadla.
Přiletět měl už v červnu
Obří letadla přepravila za tři roky svého provozu už na 15 milionů cestujících. Po celém světě jich léta celkem 54. Osm z nich vlastní německá Lufthansa – a právě její stroj přistál na pražském letišti.
Do letadla se vejde přes 500 cestujících, v případě potřeby ale může přepravit až 853 pasažérů. Doletí zhruba 15 tisíc kilometrů a jeho cena se pohybuje kolem 8 miliard korun. Vyniká také elegantním vzhledem, nízkým hlukem a malou spotřebou paliva.
V rámci ukázkového turné měl airbus do Prahy zavítat už v červnu, kvůli poškození ale musel být let odložen. Dosud letouny tohoto typu nad Českem jen přelétaly. Je ovšem nepravděpodobné, že by kdy tyto stroje do Česka létaly pravidelně – není zde totiž možné odbavit dostatečné množství lidí.
Pražské ruzyňské letiště už ovšem plánuje zvýšit své odbavovací kapacity. Dnešní přílet stroje A380 tak má odstartovat příchod velkých letadel do Česka.
„Od února by mohlo být ruzyňské letiště připraveno odbavovat větší čtyřmotorové airbusy, ale ty jsou stále menší než tento největší, a také boeingy. Kvůli přijímání obřích letounů nechalo zmodernizovat tři nástupní tunely,“ doplňuje Havlová.
Budoucnost létáni, ale jen pro někoho
Přes 30 let byl největším dopravním letadlem světa americký Boeing 747, v současnosti ale drží prvenství právě francouzská firma Airbus Industrie.
„Paradoxní je, že ve svých počátcích – koncem 80. let minulého století – Airbus na vývoji tohoto velkého letadla spolupracoval s Boeingem,“ upřesňuje Cvrkal. Cesty obou společností se rozešly po dvou letech.
Obr Airbus A380 byl podle Cvrkala vyvíjen v tichosti od počátku 90. let, původně ale pod jiným označením.
„Dá se říci, že takováto velká letadla jsou budoucností, ale jen pro určitou skupinu provozovatelů, protože většina provozovatelů dává spíše přednost menším letadlům kategorie Dreamlineru nebo v budoucnosti během následujících dvou let Airbusu A350,“ uzavírá Cvrkal.