Mezi narkomany v Česku vede subutex, píše MfD

Nejčastější tvrdou drogou, kterou užívají narkomani v Česku, je subutex. Jak si všímá Mladá fronta Dnes, původně je to přitom lék pro závislé. Hospodářské noviny upozorňují na to, že s novými jízdními řády od 10. prosince skončí desítky vlaků u hranic krajů. Kdo pojede dál, bude přestupovat. Povinnost "přezout" na zimu svůj automobil, řidiči mít hned tak nebudou, informuje Právo. Reklama v České televizi podle Lidových novin příští rok podraží o 15 procent.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

domácí tisk

domácí tisk | Foto: Marián Vojtek

Z takzvaných tvrdých drog se v České republice nejčastěji používá subutex. Vyplývá to z výroční zprávy o drogách v loňském roce, kterou dnes projedná vláda. Píše o tom Mladá fronta Dnes. Subutex se původně používal jako lék pro narkomany. Brali ho místo heroinu a netrpěli abstinenčními příznaky - látka má také méně škodlivé účinky.

Loni poprvé po několika letech v Česku stoupl počet lidí závislých na takzvaných tvrdých drogách. Podle odhadů jich bylo 32 000. V Praze nebo severních Čechách je dnes subutex podle odborníků hlavní tvrdou drogou na ulici. Jinde vede pervitin.

Zneužívání subutexu by mělo podle deníku skončit. Od příštího roku by měl začít platit registr uživatelů substituční léčby. Praktický lékař se tam bude moci podívat, jestli pacientovi už lék nepředepsali jeho kolegové. Navíc by subutex měl nahradit lék subuxon. Jeho výhoda je v tom, že se účinek nenásobí, když si ho narkoman vpíchne do žíly.

Privatizace obecních domů má být od ledna příštího roku snadnější. Zjistil to deník Právo. Podle současných unijních pravidel by obec neměla prodat dům družstvu, které si založili nájemníci, za cenu o víc než 2,8 milionu korun nižší, než je cena tržní. Tato pravidla se mají uvolnit a umožnit levnějších prodej obecních domů.

Pomůže to nájemníkům v obcích, které pod záminkou, že Evropská unie nedovoluje větší slevy, prodávají lidem byty zbytečně draho. Prodej jednotlivých bytů nepodléhá žádným omezením ze strany Evropské unie a obce je mohou prodávat za jakoukoli cenu.

Přejíždět osobním vlakem z kraje do kraje bude od 10. prosince obtížnější. Informují o tom Hospodářské noviny. Tam, kde teď můžeme jet jedním vlakem, to podle nového jízdního řádu v desítkách případů půjde jen s přestupem. Důvod je podle krajů čistě ekonomický.

Například cestující na desetikilometrovém úseku mezi Kadaní a Perštejnem bude muset v půli cesty přestoupit na jiný vlak. Vypravování dlouhých osobních vlaků stojí podle železničářů obrovské peníze. Nový model osobní dopravy obhajují také argumentem, že podobně to funguje v zahraničí.

Například na trati Karlovy Vary - Chomutov budou lidé přestupovat v Klášterci nad Ohří, na trati Plzeň - České Budějovice v Horažďovicích. Platí to také na trase z České Třebové do Brna. Hraniční bude zastávka Letovice. Místní lidé se ale podle Hospodářských novin bojí, že toto nádraží není na nápor cestujících stavěné. Řeší se, jak rozšířit parkoviště před nádražím a upravit nástupiště.

Povinné používání zimních pneumatik je v Česku v nedohlednu. Poukazuje na to deník Právo. Odstupující ministr dopravy Aleš Řebíček nebude iniciovat změnu zákona, která by k tomu řidiče přiměla. Podle něj by to v parlamentu neprošlo. Přitom nedávno ale Řebíček povinné zimní pneumatiky obhajoval.

Připomínal, že na nich není možné šetřit, protože jeden ztracený lidský život na silnici stojí společnost devět milionů korun. O tom, že používání zimních pneumatik by se nemělo ponechat na libovůli řidiče, je přesvědčený také Autoklub České republiky.

Reklama v České televizi příští rok podraží o 15 procent. V dnešním vydání to s odvoláním na týdeník Marketing & Média uvedly Lidové noviny. Stejné zvýšení ohlásila už dřív televize Nova. Reklama na Primě bude podle mediálních agentur dražší o čtvrtinu. Časový limit se pro reklamu v České televizi příští rok sníží z dosavadního jednoho procenta vysílacího času na polovinu.

Proti tomu v současné době stále protestují zadavatelé reklamy i reklamní agentury. Ty chtějí jednat se zákonodárci o tom, aby se tento krok odložil až na dobu, kdy na českém trhu začnou jako další konkurence působit nové digitální televize.

Marián Vojtek, Lenka Jansová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme