Mladí vědci se snaží popularizovat fyziku. S pomocí sáčků i obřího bubnu
Tolik zábavy na hodině fyziky asi ještě nebylo. Za žáky Základní školy dr. Edvarda Beneše v pražských Čakovicích přijeli divadelníci, kteří neoblíbený předmět učinili velmi přitažlivým. Před zraky dětí zdvojnásobili pomocí vakua zákusky nebo vyrobili z obyčejného sáčku horkovzdušný balon. Kouzla ani čáry k tomu nepotřebovali.
Na školní lavici stojí pyramida z červených kelímků. Žáci se ji pokouší sfouknout, ani jeden kelímek se ale nehne. Divadelníci tak začínají bouchat do obřího bubnu. Pyramidu nakonec shodí tlaková vlna.
Před třídou stojí Barbora Mikulecká a Adam Weiser. Mladí fyzici, kteří z lásky k tomuto předmětu dojíždí na české školy a snaží se u dětí probudit zájem o svět kolem nás.
„Divadlo fyziky funguje už šest let. Je to projekt, který vznikl jako nadšenecký nápad, že budeme ukazovat to, co nás baví, co jsme se rozhodli studovat – a stojíme si za tím, že to je dobré a hezké a že to může bavit každého,“ vysvětluje Barbora.
Dřív se prý snažili vybírat pokusy tak, aby navazovaly na probíranou látku, teď ale připravují spíše průřezy celým předmětem.
Ve třídě tak třeba vynesou ke stropu improvizovaný horkovzdušný balon a dětem ukazují, jak si ho vyrobit i doma. Stačí vzít igelitový sáček, k němu gumičkou připevnit třeba ruličku od toaletního papíru a fénem sáček nafouknout.
Školáci se také postupně dozvídají, jak funguje ponorka nebo fontána. V úžasu jsou, když Barbora předvádí, jak funguje vakuum a rozpínavost vzduchu. Do nádoby vloží indiánka, odčerpá z ní vzduch a zákusek nabobtná.
V závěru zábavné výuky pak mají všichni žáci vykulené oči, když před sebou vidí obrovský plamen.
„Fyzika mě moc nebaví, ale ty experimenty jsou dobré,“ ozývá se. A spokojená byla i paní učitelka.
Divadlo fyziky získalo na konci října jednu z cen Eduína, které uděluje obecně prospěšná společnost EDUin za inovace ve vzdělávání. Se starším vystoupením Vidět zvuk, slyšet světlo pak uspělo i v mezinárodní soutěži Science on Stage.