Od dálnic by mohly zmizet billboardy

Novela silničního zákona, kterou dnes projednává vláda, navrhuje odstranit billboardy od dálnic a rychlostních komunikací. Předkladatelem je poslanec ODS Libor Ježek, který argumentuje bezpečností silničního provozu: tím, že reklamy mohou rozptylovat pozornost řidiče a vést k nehodám.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

dálniční most

dálniční most | Foto: Milan Kopecký | Zdroj: Český rozhlas

Věc má ale další rozměr - finanční. Pokud by novela prošla, firmy, které v oboru podnikají by se státem mohly soudit o ušlý zisk a ochranu svých investic.

Možnost žalob

Už od roku 2001 platí, že billboardy nesmějí být blíže než 250 metrů od dálnic. Jenže reklamní plochy, které tam už před tím stály, mají výjimku. Takřka monopol na tuto reklamu má firma News Outdoor Czech Republic. U dálnic a silnic I. třídy má celkem 1 350 ploch. Pokud by jí zákon nařídil je odstranit, pravděpodobně by ji to nestálo ani korunu. Naopak.

Přehrát

00:00 / 00:00

David Ondráčka ze společnosti Transparency International novelu vítá

Podle informací Rádia Česko disponuje firma smlouvou se státem, který jí zaručuje nejen to, že by odstranění musel zaplatit právě stát, ale obsahuje i klauzuli o smluvní pokutě. Mimo záznam navíc zástupci firmy News Outdoor připouštějí, že pokud by novela prošla, bránili by své investice a obchodní zájmy soudní cestou.

TI novelu vítá

David Ondráčka ze společnosti Transparency International snahu poslance Ježka odstranit od dálnic a silnic bilboardy vítá. Případem reklamy se Transparency International zabývala a případ měl tři roviny: bezpečnostní, procesní a třetí rovinou byla výhodnost smluv.

Podle něho byly smlouvy pro stát nevýhodné z hlediska finančního přínosu. Ondráčka ani nevidí jako příliš veliké riziko žalob na stát. "Smlouvy jsou uzavírány na dobu dočasnou, brzy by měly vypršet, a tak nehrozí, že by firmy žalovaly stát."

Transparency International kasační stížností dosáhla získání smluv mezi Ředitelstvím silnic a dálnic a reklamními agenturami. "Hlavní problém, který vidím, je prodlužování smluv bez výběrového řízení," řekl Ondráčka.

"Je to z mého pohledu bohužel klasický příběh nakládání se státním majetkem, kdy s ním úředníci nenakládají jako se svým vlastním," posteskl si David Ondráčka z Transparency International.

Milan Kopp, Martina Mašková, Robert Břešťan Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme