České dráhy zrušily svou největší soutěž na nové vlaky za 42 miliard korun. Hledaly elektrické vlaky pro Pražskou integrovanou dopravu. Hrozí, že se dodávky vlaků do roku 2029 nestihnou.
České dráhy (ČD) zrušily svoji největší soutěž na nové vlaky, v níž poptávaly elektrické jednotky pro Pražskou integrovanou dopravu za 42 miliard korun.
Jaderný tendr na dostavbu dvou bloků v Dukovanech byl v pořádku, rozhodl zatím nepravomocně Úřad pro ochranu hospodářské soutěže o návrzích firem EDF a Westingouse. Mohou se odvolat.
Limit pro zakázky zadávané napřímo se zřejmě zvýší o polovinu. Má to ulehčit obcím od byrokracie a reagovat na inflaci. Mimo kontrolu veřejnosti se ale nově dostanou tendry za skoro 23 miliard korun.
Podle EDF byla nabídka nespravedlivá, protože jihokorejská vláda může KHNP poskytnout finanční podporu, která by ohrozila hospodářskou soutěž v Evropské unii.
Napadení tendru na Dukovany Westinghousem a EDF se dalo čekat. Nepředpokládám ale, že by vše antimonopolní úřad zastavil, říká poradce pro národní bezpečnost Tomáš Pojar.
„Korejská výstavba ve Spojených arabských emirátech, dopadla ve srovnání s jinými ve světě relativně dobře,“ říká výkonný ředitel Asociace nezávislých dodavatelů energií Jiří Gavor.
Vláda zatím rozhodla o stavbě dvou bloků v Dukovanech, oznámil premiér Petr Fiala. Vláda bude také jednat s vítězným KHNP o opci na další až dva reaktory v Temelíně.
„Když se podaří tento projekt postavit ze soukromých zdrojů, tak bychom to jenom vítali. Ušetřené finanční prostředky bychom využili na podporu sportovní mládeže,“ říká šéf NSA Ondřej Šebek.
Zahájení stavby se předpokládá na konci příštího roku a podle Hřiba realizace bude trvat pět až sedm let. Práce město koordinuje se Správou železnic (SŽ).
„Není nic překvapivého, že všichni neúspěšní uchazeči podávají podněty na ÚOHS. Je to legitimní součást konkurenčního boje,“ komentuje situaci mluvčí dopravního podniku Daniel Šabík.
Skupina firem, kterou dopravní podnik vyloučil ze zakázky kvůli údajným chybám v dodané dokumentaci, se ohradila proti výběru zhotovitele, Subterry z koncernu Metrostav, a také proti svému vyloučení.
Podle mluvčí Vinci Ivety Štočkové souvisí podezření z podvodu s předloženými referencemi od vítězné firmy Subterra. Na ty si konsorcia, která v tendru neuspěla, stěžovala už ve svých námitkách.
Ministerstvo zemědělství opět řeší, kdo bude hasit české lesy. Letos si stát pronajímal dva vrtulníky Black Hawk. Armáda, policie ani hasiči v současnosti požadovanou techniku nemají.
Představenstvo pražského dopravního podniku schválilo vítěze tendru na druhý úsek metra D. Uspělo sdružení vedené firmou Subterra z koncernu Metrostav s cenou téměř 30 miliard korun bez DPH.
O výhrůžném e-mailu informoval jeden ze členů komise také dozorčí radu. Podle jejích zástupců, které iROZHLAS.cz oslovil, jde o závažnou věc, kterou by se měla zabývat také policie.
Do tendru se vždy přihlásila jen dceřiná společnost svazu, která lodě nejprve sama nakoupila a pak je svazu přeprodala. Jedním ze subdodavatelů byla firma generálního sekretáře svazu Josefa Johánka.
Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se dostala na stůl další armádní zakázka. Dvě firmy se ohradily proti tomu, jak ministerstvo obrany nakupuje lehká útočná vozidla pro 43. výsadkový pluk.
„Úvodem musí zadavatel vyslovit zásadní pochybnost a obecně ‚zděšení‘ nad přístupem Úřadu, který prezentoval v tomto správním řízení,“ píšou právníci dopravního podniku v dokumentu směřovaném úřadu.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vyhověl na poslední chvíli podané námitce dceřiné firmy Metrostavu a zrušil zakázku na druhou část metra D.
„Garantujeme, že pokud by vznikl lesní požár do dvou tisíc kilometrů od našich hranic, tak to pokryjeme námi zajištěnými vrtulníky,“ slibuje ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
„V případě, že v zákonné lhůtě nebudou podány žádné námitky, jsme připraveni okamžitě podepsat kupní smlouvu,“ uvedl k nákupu nafty předseda správy rezerv Pavel Švagr.
Vozy by měly být klimatizované, vybaveny informačním systémem a vakuovými toaletami. Dopravce plánuje v rámci Strategie 2030 investovat do obnovy vlaků do roku 2030 až 100 miliard korun.