Panenka s mačetou v ruce. Hororové sci-fi M3gan ukazuje, že umělá inteligence dokáže vyděsit i pobavit

Jak daleko zajde umělá inteligence, pokud ji nesvazují žádná pravidla? Takovou otázku si pokládá satirický horor M3gan režiséra Geralda Johnstona. Příběh sleduje robotickou panenku, která se v rukou osmileté dívky stává vražedným nástrojem. Snímek se ve Spojených státech díky virálnímu marketingu stal okamžitě hitem a již nyní má slíbené pokračování. Ve finále ovšem navzdory moderní a neotřelé zápletce následuje jedno klišé za druhým.

Recenze Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

2545_d017_00094r_230111-123807_afo.jpg

Nová nejlepší kamarádka nebo smrtelné nebezpečí? | Zdroj: Cinemart

Výchova malého dítěte není nic jednoduchého. Neustálá pozornost, opakování jednoduchých pokynů, málo odpočinku. Co kdyby ale s péčí o potomka pomáhal někdo, kdo se nikdy neunaví a zároveň bude dítěti blízkým přítelem?

Takovým nepostradatelným pomocníkem je ve filmu M3gan nová robotická hračka s dětskou postavou a vševědoucím rozumem. Pracuje na ní hlavní hrdinka Gemma, která po tragické nehodě své sestry vychovává neteř Cady. Osmiletá dívka je ze smrti rodičů traumatizována a s tetou si příliš nerozumí.

Gemma ji proto daruje prototyp svého robotického vynálezu, panenku M3gan. Naprogramuje ji tak, aby zranitelnou dívku za každých okolností chránila.

Jenže M3gan se ve snaze hájit Cady nezabývá lidskými „malichernostmi“ jako jsou zákony nebo morálka. Gemma tak brzy zjišťuje, že zdánlivě neškodná panenka se nezdráhá spáchat ani ty nejohavnější zločiny. 

Hororové filmy od svých začátků reflektují společenské obavy. Lze v nich proto najít mnohem důkladnější svědectví o době, ve které vznikly, než by se mohlo zdát. V 50. letech svět paralyzovala hrozba atomového konfliktu. Tehdejší snímky se tak často věnovaly globálním hrozbám, jako jsou únosy mimozemskou civilizací, nezničitelným monstrům nebo přírodním katastrofám.

Současné strachy

Začátek 21. století se po útocích z 11. září nesl v hrůze z teroristického útoku a později z hospodářské krize. Oba strachy spojovala obava ze selhání autorit a příchodu ničivého vlivu zvenčí. Horory počátku milénia proto často obsahovaly motivy zombie apokalypsy nebo epidemie infekcí a rozličných monster. Hrdinové se v nich museli poté, co selžou vlády a armáda, spolehnout jen sami na sebe.

Současná technologicky exponovaná doba otevírá brány zcela novému žánru strachu. Moderní vynálezy a umělá inteligence s sebou totiž kromě zjednodušení našich životů nesou také mnoho nezodpovězených otázek.

Zpátky na vrcholu. Avatar sesadil Avengers: Endgame z čela žebříčku nejvýdělečnějších filmů

Číst článek

Hrozbám umělé inteligence, sociálních sítí a stále postupujícímu technologickému vývoji se dlouhodobě věnuje například dramatický seriál Černé zrcadlo. I sci-fi horor M3gan do jisté míry odpovídá na pochopitelné, i když ne vždy opodstatněné obavy z rozvoje umělé inteligence. Ty propojuje s vděčným námětem strašidelných příběhů, který lidstvo znepokojuje od nepaměti – totiž s děsivou dětskou hračkou. 

Panenky v silách zla se na obrazovce objevily již mnohokrát. Z posledních let stojí za připomenutí příběhy o figurce Chucky, do které se vtělí duše zločince na útěku, nebo o loutce Annabelle posedlé zlým duchem. Druhou ze zmíněných sérií dokonce vytvořil James Wan, producent a spoluautor námětu k M3gan.

Na rozdíl do jiných démonických hraček ale na M3gan není nic nadpřirozeného ani abnormálního. Robotická dívka je vytvořena pomocí pokročilé technologie a její nestandardní chování film poněkud lacině vysvětluje nedostatkem v programovacím kódu.

Příliš dokonalý robot

Největší předností filmu je právě panenka samotná. M3gan, chvílemi vyobrazena počítačovými technologiemi a chvílemi hrána dětskou herečkou, je jednoznačně nejosobitějším prvkem snímku.

Není na první pohled děsivá jako jiné panenky z hororových filmů, ale spíše znepokojivě podobná člověku. Některé scény navíc diváci sledují přímo jejíma očima, což pomáhá nejen vytvořit si k neživé postavě vztah, ale také více pochopit principy, na kterých umělá inteligence ve filmovém světě funguje.

,Zabit s kamerou v ruce.‘ Film režiséra zastřeleného ruskými vojáky je evropským dokumentem roku

Číst článek

Režisér Gerard Johnstone M3gan stylizuje do blondýnky s dlouhými vlasy v oblečení podobném nadčasovému stylu Audrey Hepburn. Díky herečce Amie Donaldové, která panenku představuje v části scén, je podoba M3gan přesně na pomezí robota a člověka. Na osobu z masa a kostí je příliš toporná, na hračku zase dokonale realistická.

Výborně tak sekunduje 11leté Violet McGrawové v hlavní dětské roli. Ženské trio doplňuje hororová veteránka Allison Williamsová představující ambiciózní inženýrku, které se vlastní vynález vymknul z ruky.

U vizáže M3gan ovšem většina pokusů o vyděšení diváka končí. Režisér v novém hororu totiž navazuje na styl svého předchozího celovečerního thrilleru Domácí vězení a z M3gan postupně dělá komediální film. Panenčiny zločiny jsou záměrně přehnané kousky, které si kladou za cíl diváka spíše pobavit než skutečně zahnat hrůzou pod sedadlo. Ať se obětí robotické dívky stane agresivní zvíře, ukřičená sousedka či nevychovaný teenager, M3gan mnohem více než pocit skutečné hrozby vyvolává dojem satirické absurdity.

Strach ano, hrůza ne

S expozicí děje si film dává na čas, nepospíchá ani se svými zvraty. V momentech, kdy se M3gan stává doopravdy nebezpečnou, snímek už spěchá směrem k velkému finále. Ani to navzdory očekávání, které tempo hororu předpovídá, není nijak ohromující. M3gan se nikdy nestane plnohodnotně komediální postavou ani obávaným zabijákem.

Je mi líto, jestli Čelisti ublížily populaci žraloků, řekl Steven Spielberg. Omluvil se i autor předlohy

Číst článek

V celém ději navíc nenastane jediný nepředvídatelný zvrat. Vše ve snímku postupuje podle předem odhadnutelné šablony a film navzdory originálnímu námětu nepřináší do problematiky technologických hrozeb prakticky žádnou inovaci.

Dalším komickým prvkem, který ředí předvídatelný scénář, jsou scény z prostředí společnosti, která vyrábí hračky pro děti a ve které protagonistka Gemma pracuje.

Konvenční vykreslení ďábelského korporátu, který šlape po ambicích svých zaměstnanců i zájmech zákazníků a prahne jedině po zisku, je opět nejen nadužívané, ale místy až bolestně hloupé. Scény odehrávající se ve firemním prostředí navíc zabírají tolik místa, že na skutečně poutavé zápletky nezbývá žádný čas.

Na moment se snímek zabývá například problematikou citové závislosti na oblíbených hračkách. Namísto rozvinutí načrtnutého problému ale oko kamery raději sleduje malicherné hašteření o tom, kdy a jak panenku slavnostně uvést před zraky veřejnosti na trh.

M3gan

sci-fi / horor / thriller
USA, 2023, 101 min
Režie: Gerard Johnstone
Scénář:
Hrají: Allison Williams, Amie Donald, Violet McGraw, Jenna Davis, Ronny Chieng, Jen Van Epps, Brian Jordan Alvarez, Arlo Green, Stephane Garneau-Monten

Hodnocení: 65 %

Satirické zobrazení ústřední společnosti ale nedochází ani tak daleko, aby se jednalo o skutečně propracovanou kritiku konzumerismu. Rozvíjený problém opět jen nadhodí, než se rychle vydá jiným směrem.

Hororové sci-fi M3gan divákům svůj neotřelý problém originálně nastíní, namísto odvážnějšího experimentu se ale vydává po stopách desítek podobných hororových filmů. A přestože se soustředí na témata, která mohou být reálnou součástí lidských životů, nepřináší v ničem nevšední ani dosud neviděný pohled.

Potenciál, který M3gan nasbírala, se tak možná teprve rozvine v již slíbeném druhém díle. Pokud ne, svět hororu získá alespoň nenáročnou jednohubku s osvědčeným motivem, která nikoho neurazí. Ale ani nenadchne. 

Snímek M3gan měl v českých kinech premiéru 12. ledna 2023.

Julie Šafová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme