Lidé ze samoty ve Štáblovicích řeší, co bude, až k nim přestane jezdit vlak

Představte si, že jdete k lékaři, do práce nebo do školy a na nejbližší zastávku autobusu to máte několik kilometrů lesem. V dešti, v zimě nebo za tmy. Právě tento nečekaný problém řeší obyvatelé odlehlé části obce Štáblovice u Opavy. 120 let tam doslova za humny zastavoval vlak, jenže už za pár týdnů jízdní řády navždy zmizí. Železnice prodělávala a Moravskoslezský kraj rozhodl, že tuto linku na začátku dubna zruší. Na samotě zvané Mlýnek mají strach, že zůstanou odříznutí od světa.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Koleje

Koleje | Foto: Jakub Říšský

Důchodkyně paní Alena s manželem nemá šanci dostat se třeba do obchodu jinak než vlakem. Jít pro chleba v zimě lesem, až jednou zase napadnou hromady sněhu, si ani nechce představovat:

„Auto nemáme, tak budeme chodit pěšky. Buď do Uhlířova nebo do Slavkova, to budou takové tři kilometry. My nemáme šanci se jinak někam dostat,“ říká paní Alena.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ve Štáblovicích u Opavy natáčel reportér Martin Knitl

Naproti přes koleje bydlí Vlachovi. Oba jezdí do práce na směny. Život přizpůsobili jízdnímu řádu a už týdny marně hledají – s mapou v ruce - jiné řešení:

„Mě by autobus v žádném případě nemohl do práce do Dolních Životic dostat, protože on jezdí na trati Opava-Vítkov-Budišov.“
„A až budeme starší, jak se budeme dostávat k lékaři?“

A už vůbec netuší, co bude s jejich sedmiletým vnukem a jeho složitou cestou k nejbližší autobusové zastávce. Do školy v sousedním Slavkově to teď má jednu zastávku vlakem:

„V létě to jde, jak bude trochu starší, tak dojede na kole. Nám se ale jedná o zimu,“ říká pan Vlach a jeho žena dodává:

„Ale to není jenom o zimě. Dneska máte tolik různých individuí, a když by to dítě šlo samo tři kilometry lesem, co se mu může stát? Taky nemusí dojít.“

Vlaky má nahradit svozové auto

Štáblovice-Mlýnek jsou největším problémem, přiznává náměstek moravskoslezského hejtmana za ČSSD Daniel Havlík. A má plán. Hodně zvláštní, ale měl by podle něj fungovat:

„Jsme domluveni s dopravcem, že jsme schopni tam případně nasadit osobní automobil dle potřeb cestujících, aby se svezli na nejbližší zastávku,“ vysvětluje náměstek.

Jenže 15 lidí na samotě zatím o ničem neví a neumí si představit, jak by speciální svozové auto fungovalo v praxi. Pořád spoléhají na to, že se něco stane a malé motoráky přímo u jejich domů po 6. dubnu zastavovat nepřestanou.

Rošády se školní docházkou, strach, že se pokazí letité auto v garáži, hledání nejmenších oklik přes sousední vesnice a to všechno na dohled od okresního města Opavy. I takovou cenu má několikamilionová úspora v krajském rozpočtu za letos první zrušenou železniční linku.


Zvětšit mapu

Martin Knitl Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme