Praha má manuál veřejného prostoru. Ulice se díky němu mají měnit k lepšímu

Praha má manuál pro tvorbu veřejného prostoru šitý na míru. Víc než rok na něm pracovali odborníci z Kanceláře veřejného prostoru Institutu plánováni a rozvoje. Díky nim vznikla příručka, do které už teď můžou nahlédnout nejen architekti, ale všichni zástupci městských organizací, kteří se podílejí na proměně a rozvoji metropole. Manuál radí a ukazuje principy, podle kterých je možné vytvořit ideální veřejný prostor.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Žižkov - ulice Husitská

Žižkov - ulice Husitská | Foto: Václav Müller

„Nacházíme se na zastávce před Pražským jezulátkem. Tady je několik příjemných věcí, které bychom chtěli zdůraznit – jednak to je samotná zastávka, která je dělaná formou rozšíření chodníku, takzvaný zastávkový mys. Zatávka je tak i bezbariérová,“ popisuje jeden z prvků, který dotváří ráz Karmelitské ulice v Praze 1 Marek Kundrata z Kanceláře veřejného prostoru Institutu plánování a rozvoje.

Přehrát

00:00 / 00:00

O pražský manuál pro tvorbu veřejného prostoru se zajímala Veronika Štefanová

Podle něj je právě Karmelitská dobrým příkladem toho, jak by měla veřejná prostranství vypadat.

„Ulice není zaplněna sloupy, je tady vidět, že světla i tramvajové trakční vedení jsou zavěšeny na převěsech. To je velmi důležité, protože právě v tak úzkém uličním profilu se tím pádem mohly uvolnit chodníky a lidi tady můžou příjemně sedět a procházet,“ vysvětluje Kundrata.

Manuál tvorby veřejného prostranství pro hlavní město Prahu řeší, jak uspořádat ve městě ulice tak, aby sloužily pěším i vozidlům. Nevyhýbá se tudíž žádnému detailu, jako je například umístění a tvar laviček, osvětlení, odpadkových košů nebo stojanů na kolo. Nezapomíná ani na městskou zeleň nebo na parkovací místa.

Podle Žofie Raimanové z Kanceláře veřejného prostoru bylo snahou skloubit, aby ulice byly přívětivější pro řidiče i pro chodce.

Vinohrady (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

„Vždycky je nutné nalézt vyvážené řešení, které umožní oběma příjemný pohyb a pobyt na ulici. I to, že je tady parkování, které se úplně nevymístilo, ale je důležité, že není úplně dominantním prvkem. Můžeme tady vidět i příklad, jak je vhodné udržovat kontinuitu chodníku, kdy vjezdy do budov jsou ve stejné úrovni jako chodníky a odpovídají i materiálově,“ říká Raimanová.

„Je tady řez ulicí a je vidět celá řada jednotlivých prvků ve veřejném prostoru – od osvětlení, automatů, sítí, zastávek, reklamy. Ilustrujeme, kolik je jednotlivých správců jednotlivých částí a jak je důležitá jejich vzájemná koordinace,“ dodává Marek Kundrata z Kanceláře veřejného prostoru Institutu plánování a rozvoje.

Manuál veřejného prostranství zatím existuje jen v pracovní verzi. Příští týden by o něm měla jednat rada hlavního města. Institut plánování a rozvoje ho také zveřejní na svých webových stránkách.

Veronika Jošková Štefanová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme