Ostrava zažije největší stávku městské hromadné dopravy
Ostravanům se komplikuje ranní cesta do práce kvůli stávce řidičů dopravního podniku. Jejich odbory se nedohodly s vedením společnosti na růstu platů. Manažeři firmy trvají na 1,5 procentním nárůstu mezd, zaměstnanci ale požadují zvýšení platů o 5 procent. Největší problémy budou se zajištěním autobusových linek, kde se chystá stávkovat nejvíce lidí.
Stále není jasné, kolik řidičů se do stávky zapojí, k protestům mohou připojit i kdykoli během dne. Odboráři nevědí, jak dlouho stávka potrvá.
„Jak dlouho bude trvat, bude záležet na tom, jak se rozhodne stávkový výbor, jak to vyhodnotíme. Odmítáme 1,5 procentní růst tarifních mezd v tomto roce. Náš požadavek je 5 procent do tarifní mzdy,“ říká šéf odborářů Ivo Protivínský.
Vedení Dopravního podniku Ostrava chce zajistit alespoň nedělní provoz, podle kterého by měly jezdit tramvaje a autobusy. Trolejbusy by měly jezdit stejně jako v pracovní den.
Podle náměstka ostravského primátora Aleše Boháče není jasné jak dlouho stávka potrvá a nevylučuje ani dopravní kolaps: „Doporučuji všem lidem, aby sledovali webové stránky dopravního podniku a využívali informačních linek. Chtěl bych apelovat na všechny řidiče, kteří nepotřebují nic v Ostravě vyřídit, aby zbytečně do Ostravy nejeli, aby více nezatěžovali dopravu, která zatížena bude. Bude navýšena individuální doprava.“
Mnozí dělníci, kteří se potřebují dostat na ranní směnu do velkých průmyslových podniků, míří do práce na kole nebo ve skupinkách autem. Potvrzuje to například Eva Kijonková ze strojírenských Vítkovic, které zaměstnávají přes osm tisíc lidí.
„Předpokládáme, že se lidé domluví například na cestě auty nebo vyřeší dopravu například pomocí kola, motorky a podobně. Tolerance pozdních příchodů obecně vyhlášena nebude, firma bude případné pozdní nástupy z důvodů potíží s dopravou posuzovat individuálně, takže žádná globální tolerance nebude a uvidíme, jak se situace vyvine,“ sdělila Radiožurnálu.