Podhradí u Bakova nad Jizerou je ráj pro obdivovatele železničních modelů
Milovníci železnice a parních lokomotiv si přijdou na své v Podhradí u Bakova nad Jizerou na Mladoboleslavsku. K vidění tu jsou železniční modely Jana Bartoně. Vyrábí je už od svých dětských let a láska k tomuhle koníčku mu vydržela dodnes.
„Tahle mašina je z roku 1947, kdy byla vyráběná. Pochází z plzeňské Škodovky. Byly vyráběné ve třech sériích a tahle je z té první,“ popisuje model parní lokomotivy, takzvané Šlechtičny, Jan Bartoň.
Stavba modelu zabrala šest let. „Veškeré součástky a komponenty jsem si musel vyrobit sám. V obci mám kamaráda, je to pán těsně před důchodem, který jezdil na parních lokomotivách. Od něj jsem získával cenné informace,“ říká Bartoň.
Po kolejích podle železničního modeláře jezdila Šlechtična dlouhé roky. Sloužila pro nákladní a osobní dopravu, ale nakonec musela ustoupit dieselovým nástupkyním.
O modely vlaků se Bartoň začal zajímat už v šesté třídě na základní škole, kdy si pořídil první elektrické vláčky. Postupně přikupoval další a postavil si modelové kolejiště.
„Postupem času jsem s tím musel přestat, protože jsem stavěl dům. Pak jsem se ale pustil do většího modelu,“ vypráví Bartoň.
Milovníky železnice potěší zpráva, že se připravuje nový model z dílny Jana Bartoně. Železniční modelář v těchto dnech dokončuje lokomotivu zvanou Kafemlejnek.
„To je řada 310. Počátek těch mašinek je někde za Rakouska-Uherska a později se vyráběly u nás. Model je těsně před dokončením. Trvalo mi to asi rok a půl, protože je menší, má míň součástek a není tak nákladný,“ uvádí Bartoň.
Koníček mu zabere veškerý volný čas. Přesto věří, že jeho sedmiměsíční chlapci budou mít k vláčkům také vřelý vztah.