Bárta bude obhajovat dlouhodobou strategii dopravy

Hospodářský výbor sněmovny se dnes bude zabývat dlouhodobou strategií dopravy v České republice. Tu bude na jednání obhajovat ministr dopravy Vít Bárta. Podle informací serveru Aktuálně.cz ministr počítá, že pomocí tzv. PPP (Public Private Partnerships) projektů by mělo být v příštích 40 letech postaveno zhruba 360 kilometrů dálnic.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ministr Vít Bárta na tiskové konferenci | Zdroj: ČTK

Jeden kilometr podle propočtů serveru přijde skoro na miliardu a půl. Ministerstvo ale upozorňuje, že ve vysoké ceně za kilometr není započtena jen stavba, ale i údržba a opravy po celých třicet let, kdy bude stát dálnici jejím koncesionářům splácet.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ministr dopravy Vít Bárta ve Světě o deváté.

„Takovéto propočty musíme činit proto, abychom udělali vůbec nějaké výchozí strategie. V momentu, kdy začneme soutěžit, kdy začneme tendrovat, tak si samozřejmě veřejnou soutěží ověříme reálnou cenu na trhu. A myslím si, že jsem známý jako člověk, který ve svém resortu umí tlačit ceny dolů,“ řekl ministr dopravy Vít Bárta.

Při tvoření strategií podle něj musí ministerstvo počítat spíše s dražší variantou. „Třeba ji nakonec reálně vysoutěžíme. Ale strategie musí vždycky počítat spíše s horším řešením, než s tím, jak budeme potom smlouvat,“ poznamenal Bárta.

Slováci PPP projekt zrušili

I Slovensko se za Ficovy vlády do dvou PPP dálnic pustilo. Největší projekt D1 ale nová vláda pro předražení a podezření z korupce zrušila. Podle Bárty už ale PPP projekty úspěšně uplatnilo několik evropských států.

„V rámci celé Evropské unie jsme se dokázali shodnout na tom, že jediné alternativní zdroje, vedle národních zdrojů, pro financování dopravní infrastruktury jsou PPP projekty nebo jiné cesty, které ale jsou velmi podobné PPP projektům,“ řekl ministr dopravy s tím, že projekty PPP by ve finále měly vyjít levněji, než dosud klasicky realizované stavby.

Součástí strategie ministerstva je podle něj i to, že se bude neustále zvedat mýtné. „Mýtné zvyšujeme na maximum, co se dá. A je pravdou, že nákladním dopravcům se to vůbec nelíbí. Ale toto je součástí superstrategie. A jedna z jejích nosných myšlenek je právě omezovat nákladní přepravu na silnici ve prospěch přepravy železniční,“ dodal Bárta s tím, že přeprava na železnici je nejenom levnější, ale i výrazně ekologičtější.

Tomáš Pavlíček, ak Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme