Levice neprosadila ve sněmovně vyvlastňování pozemků
Poslanci dnes neprosadili kontroverzní zákon, který měl urychlit výstavbu silnic, dálnic nebo železnic. A to kontroverzním způsobem - v nezbytných případech vyvlastňováním soukromých pozemků za náhradu. Sněmovna předlohu již jednou schválila, poté však předlohu vetoval Senát. Někteří senátoři totiž považují úmysl vyvlastňovat soukromé pozemky za protiústavní.
Levicoví předkladatelé zákona dnes ve sněmovně většinu hlasů potřebnou pro přehlasování veta senátorů nenašli. Proti se vyjádřil lidovecký ministr životního prostředí Libor Ambrozek.
Poslanec ČSSD Jaromír Schling byl zamítnutím předlohy překvapený a také zklamaný. "Kdyby to bylo bývalo 99, tak bych to chápal, 87 se mi zdá jako překvapivý výsledek. Musím se podívat, kdo byl ten, kdo změnil názor," poznamenal Schling po hlasování.
Ostře proti se postavili také poslanci ODS, kteří se obávají omezení práv vlastníků pozemků. "Toto je chyba vlády, že nebyla schopna předložit kvalitní legislativu. Nedostatky vlády není možné řešit tím, že na půdě parlamentu budeme přijímat nekvalitní zákony," uvedl Pospíšil.
Někteří senátoři dali již dříve najevo, že by v případě opětovného přijetí normy sněmovnou navrhli Ústavnímu soudu její zrušení. Norma podle jejích odpůrců omezuje povinnosti stavebního úřadu prokazovat veřejný zájem, vyvlastňovací řízení zjednodušuje a omezuje také právo na soudní ochranu.
"Může v těch procesních krocích, a tady se dává velká pravomoc stavebnímu úřadu, dojít k tomu, že občané si budou přesto stěžovat a budou se domáhat nápravy soudní cestou a smysl zákona může být úplně popřen," upozorňuje šéfka Klubu otevřené demokracie, senátorka Soňa Paukertová.
Zastánci zákona uvádějí, že návrh neřeší samotné vyvlastnění, neboť to upravuje stavební zákon. Norma má podle nich zamezit spekulativnímu převádění pozemků v průběhu řízení o jejich vyvlastnění. Mnozí senátoři by ale spíše přivítali celkovou změnu stavebního zákona.
Ministr dopravy Milan Šimonovský namítá, že slibovaná novela nebude přijata dříve než za dva roky, a to je podle něj dlouhá prodleva. "Obávám se, že by mohla současná praxe a očekávání nového zákona vést dokonce k zastavení přípravy výstavby, protože by bylo možné spekulovat o tom, že stavební zákon budoucí bude řešit i ceny v místě obvyklé," řekl Šimonovský.