Stát dá víc učitelce s titulem než s praxí. Napětí ve školkách roste
Snaha státu přidat peníze ve školství je, jak se zdá po dvou měsících fungování nových platových tabulek, slepá. Co se týká mateřských škol, přidáno dostaly jen učitelky s vysokoškolským titulem. Ty, které mají pedagogické vzdělání ze střední školy a dlouholetou praxi, budou mít méně než čerstvé absolventky s minimálními zkušenostmi. Učitelky v mateřinkách to cítí jako diskriminaci a žádají změnu.
Učitelka v mateřské škole Jaroslava Halaburdová vychovává děti už 27 let. Na výplatní pásce v únoru našla 17.500 korun.
V mateřských školách roste napětí kvůli rozdílům v platech. Tématu se věnovala redaktorka Klára Bílá
Čerstvá absolventka vysoké školy pedagogického směru by ale měla o dva a půl tisíce vyšší plat. A to i přesto, že nemá žádnou praxi. To je podle učitelky Halaburdové diskriminační.
„Když to přeženeme, kuchařka vyučená s maturitou přijde a bude mít na místě učitelky stejně jako učitelka, která má odučeno dvacet let,“ říká Halaburdová.
Podle odborníků a ředitelek mateřských škol navíc vyšší vzdělání nenahradí praxi, kterou učitelky získají v mateřské škole. Potvrzuje to Jarmila Kotrbová, ředitelka mateřské školy a předsedkyně Světové organizace pro předškolní výchovu:
„Zatím jsem se nesetkala s tím, že by absolventka střední nebo vysoké školy byla tak absolutně připravená. Mohou být připravené podle vědeckých knih, ale chybí jim šíleně moc, hodiny praxe.“
Vzdělání si mohou doplnit, říká ministr
Ministr školství Josef Dobeš na nových platových tabulkách nic měnit nechce. Podle něj jsou motivem i pro starší učitelky k doplnění vzdělání.
„Já tady nevidím žádný limit, do kdy je možné studovat. Naopak, nehodlám propouštět lidi po dvaceti letech praxe, protože vysokou školu nemají. Ony tam mohou být, ale budou vidět, že mají méně peněz než pedagog, který kvalifikaci má,“ vysvětluje Dobeš.
Učitelky se ale shodují v tom, že i kdyby ve svých letech chtěly jít na vysokou školu, nemají kam. „Karlova univerzita se k tomu staví nikterak. Obory neotevře nebo nedá možnost nám z praxe si to dodělat,“ popisuje svou zkušenost učitelka Halaburdová.
Ministerstvo školství chce novými platovými tabulkami do všech stupňů škol nalákat mladé kvalifikované lidi. Podle ředitelů škol i školek je ale i zvýšený nástupní plat malou motivací. Navíc začíná v kolektivech dělat rozbroje.