Rusko možná v reakci na sankce zakáže evropským aerolinkám lety přes Sibiř

Moskva by mohla omezit nebo zakázat evropským aeroliniím přelety přes ruský vzdušný prostor. Transsibiřské koridory jsou přitom nejkratší spojnicí mezi Evropou a destinacemi na Dálném východě.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

příprava letadla k odletu

příprava letadla k odletu | Foto: Jan Rosenauer

Podle ruského listu Vědomosti, který se odvolává na obeznámené zdroje ve státní správě, se návrh projednává na ministerstvu dopravy a zahraničí.

V úvahu připadá buď částečné omezení, nebo úplný zákaz létat přes ruský vzdušný prostor.

Moskva mluví o tom, že je třeba jednat sice uvážlivě, ale symetricky. Jako argument uvádí i to, že například Ukrajina požaduje od Ruska velké částky za přelety jejich letadel směrem na Krym.

Aerolinky jsou zatím opatrné

Odvetné opatření za sankce se může týkat velkých evropských aerolinií jako British Airways, Lufthansa, Virgin Atlantic nebo Air France.

Podle tiskového oddělení francouzských aerolinek Rusko dosud oficiálně údajné omezení či zákaz letů nad Sibiří neoznámilo.

Přehrát

00:00 / 00:00

Jak na Rusko dopadají západní ekonomické sankce a jak na ně Moskva reaguje, popsal komentátor Českého rozhlasu Libor Dvořák

Pokud ale Moskva opravdu přistoupí k tomuto kroku, zaujme Air France, která je součástí Sky Teamu, odpovídající postoj.

„Zatím ale nemůžeme zaujmout stanovisko k něčemu, co není potvrzené,“ řekl Českému rozhlasu mluvčí společnosti.

Podobně se pro Český rozhlas vyjádřily i ČSA, které Airbusem A330 létají z Prahy do Soulu na pravidelné lince a využívají trasy přes Sibiř.

Pro západní společnosti, které létají transsibiřskými koridory, by změna trasy znamenala prodloužení letu o hodinu až hodinu a půl. Opatření by zdražilo letenky a zvýšilo by také konkurenci a konkurenceschopnost východoasijských společností, které by Rusové na svém území nechali létat dál.

Podle zdroje listu Vědomosti by zákaz mohl evropské aerolinky během jednoho čtvrtletí připravit o zhruba miliardu eur, tedy téměř 28 miliard korun. Například německá Lufthansa uskuteční denně asi 180 letů, jejichž trasa vede přes Sibiř.

Rusko by přišlo o tranzitní poplatky

Dopad by ale mělo rozhodnutí i na Rusko, protože tranzitní poplatky inkasuje Aeroflot, což je 300 milionů dolarů ročně, v přepočtu 6 miliard korun. Cena akcií Aeroflotu se po zprávě o možném zákazu navíc propadla o téměř 6 procent.

Nové hospodářské sankce proti Rusku schválily členské státy Evropské unie minulý týden. Na seznamu postižených firem se tak ocitl mimo jiné ruský nízkonákladový letecký přepravce Dobroljot, který je divizí Aeroflotu.

Dobroljot o víkendu oznámil, že v důsledku sankcí pozastaví provoz. Tvrdí, že někteří jeho evropští partneři odmítají plnit smluvní závazky. Týká se to prý například smluv o technické údržbě a pojištění a pronájmu letadel.

Jan Šmíd, Libor Dvořák, Simona Bartošová, Martin Ježek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme