Tunely na Pražském okruhu fungují jako jeden robot. Samy reagují na světlo, vzduch i dopravu

Lochkovským a Cholupickým tunelem na Pražském okruhu člověk projede za pár sekund. Nestihne si proto ani všimnout všech detailů, které se po stranách silnice ukrývají. Provoz, vzduch, teplotu i světlo automaticky hodnotí složitý systém, který okamžitě reaguje na případné problémy. Tunely jsou proto připravené na požár, výpadek elektřiny i na porouchaný kamion.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stavba pražského dálničního okruhu

Stavba pražského dálničního okruhu | Foto: Tomáš Adamec

Hlavní řídicí centrum pro tunely se nachází v Rudné u Prahy, oba tunely ale mají i operativní středisko přímo u vjezdů. Tam dispečeři na několika monitorech kontrolují hustotu provozu, množství zplodin, kamery i požární signalizaci.

„V tunelu je osm propojek. Pokud by někde vznikl požár, lidé by odcházeli těmi propojkami do nezasažené trouby a odtud by se evakuovali pryč.“

Přehrát

00:00 / 00:00

V řídícím centru tunelů Pražského okruhu natáčela redaktorka Anna Königsmarková

„Při požáru se celý tunel zavírá," ukazuje mi na počítači celý systém technik tunelu Ladislav Říha a hned mě s kolegou Milanem Tůmou z Ředitelství silnic a dálnic do únikové štoly vedou:

„Když se otevřou dveře, automaticky se rozsvítí a okamžitě je to průchodné. Není to uzamčené, takže se dá projít do vedlejšího tunelu."

V únikové místnosti je větrání, které může brát čerstvý vzduch z požárem nezasažené trouby:

„Hasiči mají všude připravené výstupy pro vodu, aby když sem najedou, nemuseli jezdit pro vodu někam mimo tunel. Okamžitě se napojí na hasicí systém a můžou hasit.“

Hned naproti dveřím se nachází kabina s telefonem. Využít ho může i řidič, kterému se porouchalo auto a potřebuje pomoc:

„Když otevřeme dveře, tak automaticky už to vyzvání u policie a policie se bude ptát, co chceme.“

Tunely jsou připravené i na výpadek proudu. Do několika sekund se spustí dieselagregát, který jede 24 hodin v kuse:

„V provozu je několikrát ročně. Jednou za měsíc se musí zkoušet do zátěže. To poznáte, že není uzavírka, na tunelu je šedesátka. Nádrž to má tady dole, má obsah 1000 litrů, takže by to mělo vydržet 24 hodin pod plnou zátěží."

Anna Königsmarková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme