Málo dat, otázka spolehlivosti. Pojišťovny nezohledňují v ceně povinného ručení asistenční systémy

Jezdíte s autem vybaveným asistenční systémy? Pojišťovna je možná časem zohlední jako bonus v povinném ručení. Za dva roky budou některé bezpečnostní systémy v autech dokonce povinné. Mezi nimi třeba ten na udržení auta v jízdním pruhu, nebo rozpoznávání únavy řidiče.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nová auta jsou asistenčními systémy vybavena (ilustrační foto) | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

Každá společnost si při výpočtu povinného ručení hlídá jiné parametry. Částka se tak vyvíjí od věku řidiče, výkonu motoru, stylu jízdy nebo místa bydliště. Nově by pojišťovny mohli zohledňovat i to, jak je auto bezpečné. Některé z nich vliv asistenčních systémů už sledují. Do cen povinného ručení to ale nepromítají. Jako třeba Kooperativa, jak potvrzuje její mluvčí Milan Káňa

Přehrát

00:00 / 00:00

Jaký mají vliv nové technologie na povinné ručení v Česku? Poslechněte si reportáž Luďka Hubáčka

„Samozřejmě nové technologie v automobilech vnímáme a zkoumáme, jaké mohou mít vliv na řidiče nebo na řízení. Nicméně prozatím máme statistických dat ještě tak málo, že se nedá stanovit, že by nějak významně přispěly k tomu, aby tato auta nebo tito řidiči páchali menší škody. Do budoucna bychom to chtěli propojit například s platební morálkou klientů, protože i to může vypovídat o tom, jak ten klient je rizikový nebo jak je zodpovědný. Takže segmentačních kritérií bude postupně přibývat.“

Jestli dokážou systémy zabránit dopravní nehodě, jsem si před časem mohl sám vyzkoušet. A to při testování auta, které má čidlo na rozpoznání chodce. Vstoupil jsem do silnice a čekal, jestli auto přede mnou zastaví. Zabrzdilo asi metr a půl přede mnou.

Některá auta umí rozpoznat chodce a zabránit střetu. Na vlastní kůži to zkoušel i reportér Radiožurnálu

Číst článek

Pokud se společnosti rozhodnou zohlednit bezpečnostní systém v ceně povinného ručení, budou novinky zavádět postupně, míní matematický analytik z České asociace pojišťoven Petr Jedlička.

„Určitě proces používání nových parametrů nebude skokový, ale bude postupný. Taky se bude postupně obměňovat vozový park v rámci České republiky,“ říká Jedlička a doplňuje, že tvorba ceny je velmi komplexní a ovlivňuje ji celá řada parametrů a jejich vzájemná kombinace.

Českým autům je v průměru 15 let. Dokud nebudou mít moderní vozy v Česku převahu, tak asistenční systémy cenu povinného ručení neovlivní, tvrdí Jan Marek z Generali České pojišťovny.

„Podíváme-li se na testy nezávislých organizací, ukazuje se, že ani v oněch ideálních laboratorních podmínkách systémy nefungují vždy spolehlivě. V blízké době se aktuální systémy do cenotvorby pojištění nepropíší,“ vysvětluje Marek.

Cena povinného ručení v Česku už třetím rokem stoupá. Důvodem jsou narůstající škody při nehodách. A také dražší ceny náhradních dílů. Celková výše škod uhrazená z povinného ručení loni dosáhla téměř 16 miliard korun. To je podle předběžných statistik České asociace pojišťoven zatím historicky nejvíc.

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme