Železniční most zprovoznili za dva dny. Prohlédněte si historické fotky víc než 100 let staré stavby

Ačkoliv o jeho osudu se zřejmě definitivně rozhodne až za několik měsíců, už se rodí plány, jak by měla vypadat jeho náhrada. Řeč je o železničním mostu v Praze. Magistrát se v pátek shodl se Správou železniční dopravní cesty na tom, že most, jenž spojuje Výtoň se Smíchovem, bude tříkolejný. Městský Institut plánování a rozvoje zároveň představil svůj návrh podoby mostu a řešení okolní dopravy. Server iROZHLAS.cz přináší historické snímky.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ministerstvo kultury už dříve rozhodlo, že železniční most spojující pražský Smíchov s Výtoní zůstane kulturní památkou. Stavba vznikla v roce 1901 a je tedy více téměř 118 let stará. Vybudování mostu bylo unikátní a velmi rychlé. Železniční doprava musela být zastavena na pouhé dva dny.

Současný železniční most není prvním, který pod Vyšehradem stojí. Na stejném místě u Výtoně stál od roku 1871 jednokolejný most od společnosti Harkort z německého Duisburgu. Spojoval tehdejší nádraží Františka Josefa (hlavní) se Západním nádražím (Smíchovským).

Most pod Vyšehradem podle studie vydrží maximálně pět let. Památkáři chtějí zachovat kamenné pilíře

Číst článek

Šlo o ocelový most dlouhý 196,3 metru, tvořilo ho osm segmentových kleneb a pět polí. Nejprve sloužil jen pro nákladní dopravu, od roku 1888 pak i pro osobní. Vydržel ale jen 30 let.

Jednokolejný most totiž přestal stačit rozvíjející se železniční dopravě, proto bylo potřeba postavit nový, dvoukolejný. Stavba začala v roce 1901 a podílely se na ní tři pražské firmy: Česká mostárna bratří Prášilových, První českomoravská strojírna a Pražská akciová strojírenská společnost.

Samotná stavba byla unikátní a velmi rychlá. V řece byly vybudovány dva nové kamenné pilíře. Tři příhradové parabolické nosníky, každý o délce 72 metrů a váze 560 tun, byly smontovány na dřevěné konstrukci vedle původního mostu.

Na samotnou přestavbu stačila dvoudenní vlaková výluka. Práce začaly 30. září v šest hodin ráno. Starou mostní konstrukci přesunuli na připravené demontážní lešení a na její místo byla nasunuta nová konstrukce připravená na sousedním lešení.

Památkáři odmítli zrušit ochranu železničního mostu na Výtoni. Nyní se čeká na verdikt ministerstva

Číst článek

Nový most byl usazen v poledne 1. října a v noci na 2. října byl obnoven železniční provoz. Doprava na Vltavě nebyla přerušena vůbec.

Most je dlouhý 298,4 metru a široký 8,1 metru a na každé straně jsou ještě lávky pro pěší o šířce 1,8 metru. V roce 1928 byl most elektrifikován.

Když byl v roce 1939 po okupaci zbytku Československa a vyhlášení protektorátu Čechy a Morava zaváděn pravostranný provoz, železniční a další tři vltavské mosty dostaly výjimku. Lidé po nich stále měli chodit po levých chodnících.

Petr Jadrný Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme