Železniční most zprovoznili za dva dny. Prohlédněte si historické fotky víc než 100 let staré stavby
Ačkoliv o jeho osudu se zřejmě definitivně rozhodne až za několik měsíců, už se rodí plány, jak by měla vypadat jeho náhrada. Řeč je o železničním mostu v Praze. Magistrát se v pátek shodl se Správou železniční dopravní cesty na tom, že most, jenž spojuje Výtoň se Smíchovem, bude tříkolejný. Městský Institut plánování a rozvoje zároveň představil svůj návrh podoby mostu a řešení okolní dopravy. Server iROZHLAS.cz přináší historické snímky.
Ministerstvo kultury už dříve rozhodlo, že železniční most spojující pražský Smíchov s Výtoní zůstane kulturní památkou. Stavba vznikla v roce 1901 a je tedy více téměř 118 let stará. Vybudování mostu bylo unikátní a velmi rychlé. Železniční doprava musela být zastavena na pouhé dva dny.
Současný železniční most není prvním, který pod Vyšehradem stojí. Na stejném místě u Výtoně stál od roku 1871 jednokolejný most od společnosti Harkort z německého Duisburgu. Spojoval tehdejší nádraží Františka Josefa (hlavní) se Západním nádražím (Smíchovským).
Most pod Vyšehradem podle studie vydrží maximálně pět let. Památkáři chtějí zachovat kamenné pilíře
Číst článek
Šlo o ocelový most dlouhý 196,3 metru, tvořilo ho osm segmentových kleneb a pět polí. Nejprve sloužil jen pro nákladní dopravu, od roku 1888 pak i pro osobní. Vydržel ale jen 30 let.
Jednokolejný most totiž přestal stačit rozvíjející se železniční dopravě, proto bylo potřeba postavit nový, dvoukolejný. Stavba začala v roce 1901 a podílely se na ní tři pražské firmy: Česká mostárna bratří Prášilových, První českomoravská strojírna a Pražská akciová strojírenská společnost.
Samotná stavba byla unikátní a velmi rychlá. V řece byly vybudovány dva nové kamenné pilíře. Tři příhradové parabolické nosníky, každý o délce 72 metrů a váze 560 tun, byly smontovány na dřevěné konstrukci vedle původního mostu.
Na samotnou přestavbu stačila dvoudenní vlaková výluka. Práce začaly 30. září v šest hodin ráno. Starou mostní konstrukci přesunuli na připravené demontážní lešení a na její místo byla nasunuta nová konstrukce připravená na sousedním lešení.
Památkáři odmítli zrušit ochranu železničního mostu na Výtoni. Nyní se čeká na verdikt ministerstva
Číst článek
Nový most byl usazen v poledne 1. října a v noci na 2. října byl obnoven železniční provoz. Doprava na Vltavě nebyla přerušena vůbec.
Most je dlouhý 298,4 metru a široký 8,1 metru a na každé straně jsou ještě lávky pro pěší o šířce 1,8 metru. V roce 1928 byl most elektrifikován.
Když byl v roce 1939 po okupaci zbytku Československa a vyhlášení protektorátu Čechy a Morava zaváděn pravostranný provoz, železniční a další tři vltavské mosty dostaly výjimku. Lidé po nich stále měli chodit po levých chodnících.