Cestující na severu Čech se za pár let svezou lepšími rychlíky
Ministerstvo dopravy do konce roku vypíše soutěž na provozovatele rychlíků na pěti důležitých tratích na severu Čech a jednou z podmínek budou i pohodlnější vozy.
„Praha – Ústí nad Labem, Karlovy Vary – Cheb a linka Praha – Roudnice – Ústí nad Labem – Děčín a dále v minulosti soutěžené tratě Liberec – Pardubice, Liberec – Ústí nad Labem a Plzeň – Most,“ vyjmenovává tratě, o které se bude soutěžit, ředitel ministerského odboru osobní dopravy Ondřej Michalčík.
Ministerstvo dokončuje podmínky, podle kterých se budou muset dopravci v soutěžích řídit. Jednou z hlavních bude i komfortnější prostředí pro cestující.
Reportáž Jana Bachoríka o soutěži ministerstva dopravy na nového provozovatele rychlíků na severu Čech
„Lze předpokládat že u elektrických relací, kde je hodně cestujících, budou požadavky spíše vyšší. Nebude to přímo požadavek na nová vozidla, ale budeme vyžadovat určitý rámec nízkopodlažnosti, klimatizaci a vyšší standard,“ upřesňuje Michalčík.
Stát má v určování podmínek silnou pozici, protože vítězný dopravce dostane smlouvu na provozování rychlíků na 15 let, a přijde si tak na několik miliard korun. Majitel RegioJetu Radim Jančura, který se do tendru přihlásí, by podmínku nových vozů uvítal.
„Česká železnice potřebuje novou kvalitu a nová kvalita přiláká nové cestující,“ myslí si Jančura.
LEO Express i ČD vyčkávají
České dráhy zatím v účasti v tendru na provozovatele rychlíků vyčkávají. „Počkáme na to, jaké budou zadávací podmínky, zhodnotíme a podle toho se rozhodneme, zda se do tendrů přihlásíme,“ vysvětlila mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.
Na podmínky si počká i další soukromý železniční dopravce, firma LEO Express. Pokud se podaří soutěž na rychlíkovou dopravu vyhlásit do konce roku, mohli by se cestující svézt pohodlnějšími vlaky už za necelé tři roky.