Na Letné odhalili pomník pražským tramvajím

Prahou projela kolona historických i současných tramvají. Město si tak připomíná 120 let od zprovoznění první elektrické dráhy v českých zemích.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Odjezdem kolony historických i současných tramvají začaly oslavy 120. výročí první elektrické dráhy

Odjezdem kolony historických i současných tramvají začaly oslavy 120. výročí první elektrické dráhy | Foto: Filip Jandourek

Vozy vyjely v 10 hodin ze střešovického muzea a přes Pražský hrad, Václavské náměstí a náměstí Republiky zamířily na Letnou. Tam v poledne zástupci města a dopravního podniku odhalili památník pražským tramvajím. Událost doprovázel zpěv vlasteneckých písní.

Památník má podobu tramvajových kolejí, mezi kterými je umístěna pamětní deska. Umístěn je u Letenského zámečku v místě, kde stála před 120 lety první stanice Křižíkovy elektrické dráhy.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportáž Jaroslava Skalického z jízdy historických tramvají Prahou

Oslavy sledovali lidé v pražských ulicích s ohromným zájmem. Atmosféru minulých časů dokreslovali průvodčí v uniformách, cestující v kostýmech a dobová hudba.

Národní technické muzeum mimořádně v pondělí zpřístupnilo veřejnosti od 15 hodin svou dopravní halu. Návštěvníci se navíc mohli na exponáty podívat zdarma.

První elektrická tramvaj vyjela na trať 18. července 1891. Vyprojektoval ji František Křižík a původní trasa měřila jen necelých 800 metrů. Přesto ji obyvatelé města vítali s nadšením.

„Rozhodně to byla veliká sláva, možná ještě větší než dnes, protože do té doby jezdily pouze koněspřežné tramvaje. Všechno bylo tažené koňmi a najednou se objevil takovýto samohyb, elektricky poháněný motorový vůz. Nápor cestujících na předváděcí jízdy inženýra Křižíka byl úžasný a nevídaný,“ vysvětlil ředitel Muzea MHD Milan Pokorný.

Praha je podle něj ideální pro tramvajovou dopravu díky vhodné šířce ulic, které nejsou nepřístupné ani ve starších částech města. V současnosti má pražská tramvajová síť přes 140 kilometrů.

Jaroslav Skalický, Kristina Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme