Konec laboratoří na měření emisí. Automobilky budou muset testovat nové modely v provozu

Automobilky stěhují laboratoře na měření emisí přímo do svých vozidel. Od září totiž musí měřit hodnoty ne na válcích, ale přímo na silnici, v reálném provozu. Splnit testy musejí všechny nové modely vyrobené po 1. září 2017.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Emise (ilustrační foto) | Foto: Reuters | Zdroj: Reuters

V České republice se nové měření týká kromě Škody Auto ještě Hyundai a také automobilky TPCA. Při testování v reálném provozu musí být v autech nainstalovaná speciální technika.

„Během jízdy v reálném provozu bude automobil osazen měřící aparaturou, která bude měřit jeho emise a bude přibližně dvě hodiny jezdit po městě, mimo město a po dálnici,“ popsal Radiožurnálu už dřív postup měření Michal Vojtíšek z ČVUT v Praze.

Škoda Auto si bude testy provádět sama, nakoupila kvůli tomu sedm měřících systémů. Hodnoty pak ale musí zkontrolovat nezávislá zkušebna. Hyundai v Nošovicích bude mít zatím pouze jednu sadu a měření jim bude provádět jedna ze zkušeben.

Váží jen pětinu, přesto jsou pětkrát silnější než ocel. Japonci vyvíjí auto z celulózových nanovláken

Číst článek

Od pátku musí automobilky v reálném provozu testovat jen nové typy vozidel uvedené na trh. Škodovka ale začala s novými testy už loni. „V reálném provozu měříme již od dubna 2016 u všech nově homologovaných modelů,“ potvrzuje Ondřej Dostál z Technického centra agregátů.

Testem přímo na silnici tak prošel například model Kodiaq. Podle mluvčího automobilky Hyundai Petra Vaňka začnou v Nošovicích s novými testy až příští rok.

Jestli automobilky nepodvádějí, bude v České republice hlídat nezávislá akreditovaná zkušebna. Testem ale neprojdou úplně všechna vozidla, jen pár vybraných kusů. Kontroly proto plánuje taky přímo ministerstvo dopravy.

„Na to máme pravidelné kontroly shodnosti výroby, ty se odehrávají pravidelně, například v říjnu budeme mít další takovou kontrolu ve Škodovce,“ doplňuje mluvčího resortu Tomáš Neřold.

Pokud by úřad zjistil pochybení, tak hrozí automobilkám pokuta až 50 miliónů korun. Měření v reálném provozu budou platit pro všechna vyrobená auta až od roku 2019.

Luděk Hubáček Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme