OBRAZEM: Před 20 lety smetla stoletá voda průmyslový a dělnický Karlín

Pražský Karlín se za 20 let od ničivých povodní výrazně proměnil, nová výstavba přilákala firmy, obchody a služby i změnila skladbu obyvatel. Jak sdělil mluvčí městského Institutu plánování a rozvoje Marek Vácha, největší stavební rozvoj se týkal oblasti kolem Vltavy, kde je navíc v plánu další velká výstavba a město tam chce také vybudovat rozsáhlý park.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Původně průmyslový a dělnický Karlín se od povodní přeměnil ve čtvrť kanceláří a luxusního bydlení. Několik domů muselo být po povodních zbouráno, mnoho jich bylo vystěhováno a původní nájemníci se již nevrátili.

Nemocnici v Uherském Hradišti zatopila před 25 lety voda. Pacienty evakuovali hasiči a armáda

Číst článek

To spolu s novou výstavbou přeměnu čtvrti vedlo i k proměně sociální skladby obyvatel. Ceny bydlení v Karlíně se nyní pohybují na úrovni nejžádanějších pražských čtvrtí, jako jsou Vinohrady, Letná nebo Dejvice

Podél Rohanského nábřeží od povodní vyrostla řada velkých kancelářských budov, příležitosti využili i rezidenční developeři. „Největší rozvoj je v oblasti Rohanského ostrova,“ uvedl Vácha.

Dodal, že stále z větší části nevyužitou oblast u řeky čeká v dalších letech další rozvoj, jehož součástí bude vznik záplavového parku a obnovení slepého ramene Vltavy, které bude součástí protipovodňové ochrany. Společnost Sekyra Group loni začala na Rohanském ostrově stavět novou čtvrť s tisíci bytů.

Nového využití se dočkala řada bývalých industriální budov, například na místě haly ČKD Dukla v roce 2014 začala fungovat kulturní scéna Forum Karlín. Tento trend začal již před povodněmi, když v roce 2001 vznikla přestavbou tovární haly administrativní budova Corso Karlín. 

Začala stavba Štvanické lávky, která propojí Holešovice a Karlín. Při povodni se nadzvedne

Číst článek

Povodně poničily také historickou budovu Hudebního divadla Karlín, které po rekonstrukci znovu otevřelo v roce 2006.

Kultuře slouží i nádvoří karlínských kasáren, které však trvalé využití stále hledají. Podle posledních informací by je mělo od státu převzít město a mohly by tam vzniknout byty. Další stále nevyužitou historickou památkou v Karlíně je rozsáhlý areál Invalidovny, který před časem převzal Národní památkový ústav a připravuje jeho rekonstrukci. 

Praha 8 v roce 2015 zrekonstruovala Karlínské náměstí a magistrát nyní dokončuje stavbu nové lávky pro pěší a cyklisty, která přes ostrov Štvanice propojí Karlín s Holešovicemi.

Přeměna čtvrti v posledních 20 letech má i svoje kritiky, podle kterých je příkladem takzvané gentrifikace, tedy vytlačování starousedlíků novou bohatší sociální vrstvou. Podle kritiků také město po povodních zbytečně přenechalo parcely soukromým vlastníkům a vzdalo se tím možnosti podobu rozvoje čtvrti efektivně kontrolovat.

Anna Pretlová, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme