Nejtransparentnější je kampaň Nerudové. Nejhůře dopadli Středula se Zimou, uvádí studie

Nejprůhlednější kampaň z devíti prezidentských adeptů má podle hodnocení české pobočky protikorupční organizace Transparency International bývalá rektorka Mendelovy univerzity Danuše Nerudová. Nejméně transparentní je kampaň někdejšího rektora Karlovy univerzity Tomáše Zimy, který v hodnocení prakticky propadl. Organizace to ve čtvrtek uvedla ve zprávě na svém webu.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Petiční místo kandidátky Danuše Nerudové

Petiční místo kandidátky Danuše Nerudové | Foto: Libor Sojka | Zdroj: ČTK

Organizace na základě deseti kritérií oznámkovala kampaně kandidátů jako ve škole. Nerudová dostala známku 2,1. Za ní skončili se známkou 2,7 shodně senátor Marek Hilšer a generál Petr Pavel. Další v pořadí měření skončil předseda a poslanec ANO Andrej Babiš se známkou 2,9. Podnikatel Karel Diviš a senátor Pavel Fischer byli ohodnoceni shodně známkou 3,4.

Nejhorší známky „za takřka neprůhledné kampaně“ obdrželi poslanec SPD Jaroslav Bašta (4,2) a odborářský předák Josef Středula (4,6). Zima od protikorupční organizace dostal za transparentnost své kampaně známku 4,9.

„Žádný z prezidentských kandidátů si nevzal téma transparentnosti kampaně opravdu za své. Uchazeči o Hrad se sice pohybují v mezích zákona, i když někteří stále zneužívají jeho slabá místa,“ uvedl ředitel organizace Ondřej Kopečný.

Šance tří prezidentských kandidátů jsou vyrovnané. Nerudová ale drobně ztratila, naznačuje Median

Číst článek

Málokterý kandidát se podle Kopečného rozhodl nad rámec současných pravidel zveřejnit další důležité informace, které se týkají například subdodavatelů kampaně nebo plánovaného obsazení důležitých míst v Kanceláři prezidenta republiky.

Z favoritů pouze Pavel a Babiš oznámili jméno svého adepta na prezidentského kancléře. „Zbylí uchazeči pak buď nesdělují žádné bližší informace, nebo jen odkazují na seznam poradců a expertů. Z něho už ale nevyplývá, kdo by se stal zaměstnancem Kanceláře prezidenta republiky a na jaké vedoucí pozici,“ uvedla organizace.

Prezidentští uchazeči byli podle organizace nejméně transparentní ve zprůhledňování subdodavatelských řetězců, neboť na webových stránkách většinou o dodavatelích nezveřejnili žádné informace.

Dalším specifickým nedostatkem byla neprůhlednost online kampaní. Kandidáti většinou nerozlišují mezi seznamy profilů na sociálních sítích, které se podílejí na jejich kampani, a vlastními profily, ani nezveřejňují informace o způsobu financování politických postů, uvedla organizace.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme