Rozdíl v cenách benzinu mezi kraji je až 4 koruny za litr

Rozdíl v cenách pohonných hmot mezi jednotlivými kraji je až 4 koruny za litr. Sdružení automobilových dopravců proto podezřívají pumpaře z nelegálních cenových dohod. A zvažují, že se kvůli tomu obrátí na antimonopolní úřad.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Benzinová pumpa, ilustrační foto.

Benzinová pumpa, ilustrační foto. | Foto: Filip Jandourek

Česmad Bohemia tak podle Martina Felixe podezřívá benzinové společnosti z kartelu. „Vede nás k tomu upozornění našich dopravců, které zarazilo, že jižní Morava má o tolik vyšší ceny. Takhle to vypadá, jestli se nejedná o jakési kartelové dohody,“ řekl Felix.

Podle Společenství čerpacích stanic ale žádné cenové kartely mezi prodejci nejsou. Odlišné ceny považuje za normální a připisuje je velké konkurenci.

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktorka Eva Kézrová zjišťovala, proč se liší ceny benzínu v jednotlivých regionech

V Jihomoravském kraji se nejdražší Natural 95 prodává za více než 40 korun za litr. Je to například na dálnici D2. Cena nafty se pak v kraji pohybuje od 36,90 do 38,50 koruny za litr.

Naopak v Plzni, kde je velké konkurence čerpacích stanic, se dá nejlevnější Natural 95 natankovat už za méně než 36 korun. Nafta je o korunu levnější. Za Plzní na dálnici D5 už ale stojí Natural 95 bezmála 40 korun, nafta skoro 39 korun.

Podle aktuálních informací společnosti CCS se přitom litr Naturalu 95 prodává průměrně za 38,20 koruny, litr nafty je o více než korunu levnější, průměrně se prodává za 37,07 koruny.

Všechno je především záležitostí marže, kterou mají jednotlivé pumpy z litru paliva. Marže se totiž odvíjí především od místa, kde se pumpa nachází. Obecně se dá říct, že zhruba 30 procent ceny jde na nákup suroviny, 60 procent se odvede na daních a zbývajících 8 až 10 procent je marže prodejce, která je kolem 2 až 3 korun.

Pumpy i stejného řetězce tak mohou mít různé ceny, a naopak ceny na stejném místě jako dálnice mohou být podobné.

„Je to hodně i otázka oprávněných nákladů, které se tímto způsobem vrací investorovi. Hypoteticky kartelovou dohodu nelze vyloučit, ale přece jen bych ji tam nestavěl jako primární důvod, proč jsou ceny poměrně vysoké a proč se pohybují v poměrně obdobném rámci, to znamená někde okolo 40 korun,“ dodal Petr Mikšovský z Petromedie.

Eva Kézrová, Martin Křížek, ak Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme