Slováci mají už dost europiva. Roste popularita minipivovarů
„Tohle už se nedá pít,“ říká si čím dál víc Slováků, když v hospodě odloží půllitr. A zakládají vlastní pivovary. Většina nejprodávanějších pivních značek na Slovensku patří zahraničním vlastníkům a piva se podobají jedno druhému. Scénář je podobný jako v Česku. Zákazníci znechucení takzvaným europivem začínají vařit pivo sami. Slovenské minipivovary měly oproti českým pomalejší nástup. V poslední době se jim ale daří.
„Nejdřív to bylo v nějakých malých kuchyňských hrncích, potom chlapi sehnali ze školky stolitrový hrnec, to už bylo lepší. Potom jsme si řekli: ‚Piva stále málo, pojďme to rozjet ve větším‘,“ říká Oto Malý.
Je jedním ze šesti společníků, kteří založili pivovar v malém městečku Stupava. Blízkost Bratislavy se vyplatila, a dnes už jejich pivo čepují i některé restaurace v centru hlavního města.
O rostoucí popularitě minipivovarů na Slovensku natáčel zpravodaj Českého rozhlasu v Bratislavě Vojtěch Berger
„Když člověk nabízel kamarádům, tak jim chutnalo. Všichni se ptali, proč to nezkusíme. Potom jsme to zkusili spočítat a skočili do toho,“ dodává Malý.
Podobný byznyspříběh vyprávějí i otec a syn Riškovi ze Senice.
„Máme hospodu, která funguje už 21 let. Europivo nám přestalo chutnat, tak jsme si řekli, že začneme vařit pivo,“ říká Riška.
Začínali doma v hrnci, pak investovali do technologie. Co Riškovi uvaří, to se u nich v hospodě taky vypije.
Jak senický, tak stupavský minipivovar mají společný oficiální rok založení 2013. Minipivovary na Slovensku zažívají svůj boom teprve v poslední době a je jich něco přes 30.
V porovnání s víc než dvěma stovkami českých minipivovarů je to málo. I tak ale začíná být pivovarnická mapa Slovenska pestrá. Stoupají i nároky zákazníků restaurací.
Některé minipivovary i malé pivovary na Slovensku taky využívají české know how.
Ať už při stavbě pivovarské technologie, nebo přímo při výrobě piva, když zaměstnají českého sládka nebo výrobního ředitele.