Škoda rozmístí v centru Prahy desítky sdílených elektroskútrů, dovezla je ze Španělska

Mladoboleslavská Škoda Auto v Praze spouští pilotní službu sdílených elektroskútrů. Chce tak konkurovat například českému startupu Re.volt. Skútry nakoupila Škoda ve Španělsku a do ulic jich zatím rozmístí 50.

Tento článek je více než rok starý.

Praha (Aktualizováno: 11:15 3. 9. 2019) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Půjčovné se platí kartou přes mobilní aplikaci a účtuje po minutách

Půjčovné se platí kartou přes mobilní aplikaci a účtuje po minutách | Zdroj: Škoda Auto

Pět desítek bezemisních skútrů s dojezdem až 70 kilometrů na jedno nabití potkají Pražané zaparkované v širším centru města.

Skútry mají dvě lithium-iontové baterky, které fungují společně a lze je vyměňovat a dobíjet. Starat se o to budou vyškolení operátoři systému.

Šéf Škody pro Česko: Elektromobilem to do Chorvatska v nejbližší době půjde těžko, do Alp bez problémů

Číst článek

„Baterie se vymění za plné a ty prázdné se v zázemí nechají zase nabít. V momentě, kdy v nějakém skútru bude příliš málo energie, tak už se v aplikaci k půjčení neukáže,“ vysvětlil Radiožurnálu mluvčí Škodovky Martin Ježek s tím, že uživatelé nabíjení nebudou muset vůbec řešit.

Mladoboleslavský výrobce aut dovezl elektrické skútry ze Španělska, provozovat je chce pod značkou BeRider. Dosavadních 50 kusů by chtěl do budoucna ztrojnásobit.

„Chceme všechny zájemce o mobilitu doprovázet po celou jejich cestu – to znamená, že když svůj vůz odstaví na parkovišti na kraji města, tak my pro ně chceme mít nabídku i v rámci takzvané poslední míle, v centru města,“ dodává Ježek.

Skútr má USB konektor pro dobíjení mobilu i držák kvůli navigaci. V uzamykatelném boxu jsou schované dvě přilby pro jízdu ve dvou. Půjčovné se platí kartou přes mobilní aplikaci a účtuje po minutách.

Obdobně funguje i konkurenční Re.volt, který v metropoli působí od loňského roku. Obě společnosti chtějí po řidičích pět korun za minutu jízdy. Vozítka nabízejí jako alternativu k autům, MHD nebo jiným formám dopravy uprostřed metropole.

Skútr má USB konektor pro dobíjení mobilu i držák kvůli navigaci | Zdroj: Škoda Auto

Mikromobilita

Škoda kromě elektrických skútrů podporuje i sdílení osobních aut, takzvaný carsharing. Zaštiťuje studentskou službu Uniqway a firmu HoppyGo (spolu s Leo Express).

V Praze můžou auta zapojená do carsharingu parkovat zdarma v zónách pro rezidenty, pokud zrovna čekají na nového zákazníka.

Pro auta s elektrickým pohonem nabízí pražský magistrát ještě větší výhody. „Parkovací oprávnění pro elektromobily nabízí parkování zdarma ve všech městských částech ve všech modrých či fialových zónách. A to nehledě na to, jestli je vozidlo v rezervaci či nikoli,“ vysvětlil v minulosti Radiožurnálu mluvčí magistrátu Vít Hofman.

Přes svůj inkubátor digitálních inovací Škoda Auto DigiLab nedávno spustila také aplikaci Citymove, která vyhledává nejlepší cestu po metropoli s využitím MHD, elektrokol Freebike nebo taxi služby Liftago.

Takzvaná mikromobilita je současným hitem mezi automobilkami. Do roku 2050 budou dvě třetiny obyvatel Země žít podle OSN ve městech, která se ve svých centrech zbavují klasických spalovacích aut.

Automobilky sází kromě malých elektromobilů (jako Smart nebo Renault) i třeba na palubní koloběžky, které uvedla v srpnu Kia a do výbavy osobních aut je plánuje přidávat i Škoda Auto.

Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme