Automobilky a jejich dodavatelé by mohli využití program Antivirus, shodla se tripartita

Automobilky a jejich dodavatelé by kvůli omezení výroby měli začít čerpat příspěvky z programu Antivirus. Stát by jim mohl proplácet 60 procent náhrady mzdy do 29 tisíc korun. Shodla se na tom v pondělí tripartita. Po jednání to na tiskové konferenci řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Tuto podporu pro automobilový průmysl chce vyjednat v Evropské komisi. Vláda by mohla o spuštění programu jednat nejpozději 7. listopadu, dodal Babiš.

Tento článek je více než rok starý.

Praha (Aktualizováno: 13:00 18. 10. 2021) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výroba v automobilce Volkswagen

Tripartita se shodla na využití Antiviru u automobilek a jejich dodavatelů (ilustrační foto) | Foto: Swen Pfoertner | Zdroj: Reuters

„Většina účastníků tripartity podpořila návrh varianty, že podpoříme automobilový průmysl plus navazující segmenty,“ uvedl premiér Andrej Babiš.

„Příspěvek státu by byl ve výši 60 procent na tu částku, kterou přispěje zaměstnavatel. Zaměstnavatel si bude platit 50 až 70 procent a zbytek by připlatil stát,“ uvedl ministr průmyslu a dopravy za ANO Karel Havlíček.

Škoda Auto kvůli nedostatku čipů výrazně omezuje výrobu. Dokončit chce ještě 10 tisíc vozů

Číst článek

„Myslíme si, že je to férové, protože jde o klíčové odvětví české ekonomiky, které generuje 10 procent HDP, 20 procent exportu. A bylo by ohroženo v řádu sta tisíců pracovních míst,“ doplnil.

Podle Havlíčka by příspěvky mohli pobírat výrobci motorových vozidel, přívěsů a návěsů s klasifikací CZ NACE 29. Získat by je mohly i podniky, které těmto producentům dodávají a mají kvůli výpadkům poptávky potíže.

Ministerstvo práce spočítalo výdaje na měsíc asi na 440 milionů až 1,7 miliardy korun podle počtu podpořených firem a podle rozsahu omezení jejich výroby.

Úprava pravidel Antiviru?

Z programu Antivirus se proplácely výdělky v zavřených provozech i náhrady mezd lidem v karanténě či firmám s výpadkem poptávky, surovin a personálu kvůli koronaviru.

Peníze je možné podle evropských pravidel poskytovat do konce roku, jedná se o prodloužení podpory do konce června příštího roku. Zatím by podniky mohly pobírat peníze za říjen a listopad.

Ve výrobě očekáváme zlepšení, čipů ale nebude dost ani příští rok, míní předseda odborů Škoda Auto

Číst článek

Antivirus je nyní pro všechny firmy. Babiš řekl, že dopisem požádá eurokomisařku pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerovou o schůzku, aby s ní projednal úpravu pravidel Antiviru a jeho nastavení pro automobilový průmysl. Sejít by se s ní chtěl ve čtvrtek.

Pokud by podle předáka Českomoravské konfederace odborových svazů Josefa Středuly změny komise neodsouhlasila, měla by vláda Antivirus přesto spustit plošně.

Prezident zaměstnavatelského Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák uvedl, že automobilový průmysl obstarává devět procent hrubého domácího produktu a zhruba čtvrtinu produkce průmyslu i českého exportu.

„Jsem optimista, že nebude problém s Evropskou komisí. Jestliže někdo v Bruselu uvažuje o prodloužení podpory do 30. června, proč by komplikoval a nesouhlasil s nasazením v České republice,“ uvedl Hanák.

Česko má od července i nový zákonný kurzarbeit. Podle ministerstva práce tento nástroj ale zatím není možné využít, čeká na schválení Evropskou komisí.

Problémy ve Škodovce

Automobilka Škoda Auto od pondělí dočasně výrazně omezuje nebo úplně zastavuje výrobu vozů. A to ve všech třech závodech - v Mladé Boleslavi, Kvasinách i ve Vrchlabí. V Kvasinách nakonec zůstane v provozu jen jedna linka. Důvodem je nedostatek čipů potřebných pro výrobu aut.

Desetitisíce lidí, kteří teď do práce nebudou moct chodit, zůstávají doma nikoli za 85, ale za 80 procent průměrného platu, do kterého spadají například i mimořádné roční bonusy. Náhrada mzdy tak zhruba odpovídá dennímu výdělku, řekl pro Radiožurnál zástupce odborů KOVO Jaroslav Povšík.

Škoda Auto předpokládá, že situace se významně změní příští rok, kdy by měla znovu začít stabilní dodávka polovodičů.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme