Smlouva o půjčce speciálu BMW i8 policii: řídit ho mohlo 33 lidí, ale používat jen k 'obvyklým účelům'

Policie mohla zapůjčený speciál BMW i8 používat „pouze k účelům, k nimž obvykle slouží“. Vyplývá to ze smlouvy o zápůjčce, kterou má server iROZHLAS.cz k dispozici. Co konkrétně to znamená a zda tam patří i vyjížďka s mužem z Hradu, nechce nikdo komentovat. Kolem nehody Vladimíra Kruliše ve sportovním voze tak stále zůstává řada nejasností. Podle smlouvy mohlo za volant automobilu usednout 33 lidí.

Původní zpráva Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vůz BMW i8 v policejních barvách. | Foto: Policie.cz

„Vypůjčitel se zavazuje používat předmět výpůjčky pouze k účelům, k nimž obvykle slouží,“ píše se v pětistránkové smlouvě o zapůjčení auta, kterou server iROZHLAS.cz získal na základě zákona o svobodném přístupu k informacím.

Šéf jihomoravských policistů Leoš Tržil si klíčky od sportovního vozu, který dostala k užívání tamní dálniční policie, převzal v polovině května.

Za přibližně dva týdny ale auto v deset hodin večer havarovalo. Ve voze v době nehody seděl také Vladimír Kruliš, zástupce šéfa hradního protokolu. Prezident Miloš Zeman byl zrovna na návštěvě Jihomoravského kraje a nabídku na svezení dostal Kruliš podle informací serveru iROZHLAS.cz přímo od Tržila.

Problém je v tom, že prezidentův muž neměl - jako civilista - podle zákona o policii ve voze co dělat.

Jestli je Krulišova jízda porušením podmínek smlouvy, respektive je-li jízda s civilistou „účelem, k nimž (sportovní vůz BMW i8) obvykle slouží“, nechtějí oficiální místa vůbec komentovat.

„Dotaz byl předán oddělení tisku a prevence Policejního prezidia,“ napsala pouze jihomoravská policejní mluvčí Štěpánka Komárová.

Jenže ani Policejní prezidium nechtělo věc vysvětlit. Mluvčí Iveta Skupien na dotaz serveru iROZHLAS.cz reagovala, že věc momentálně vyšetřuje inspekce, a proto se k ní nemůže vyjadřovat. A neodpověděl ani sám policejní šéf Tržil.

„To, že se ta nehoda stala, a za jakých okolností se stala, nemá na naši spolupráci žádný vliv,“ odpověděl na stejný dotaz mluvčí BMW Group pro Českou republiku David Haidinger. Firma nicméně podle jeho slov bude s českou policií i nadále spolupracovat.

Přesáhnout limit

Nejasností, které nikdo nechce vysvětlovat, je ale mnohem víc.

Tak například: jihomoravská policie měla vůz podle smlouvy s firmou Invelt vrátit buď do desátého listopadu, anebo po ujetí 20 000 kilometrů. Za překročení této hranice by hrozila finanční sankce.

Z nehody Kruliše v BMW je mediální kampaň, řekl šéf policie. Svezli by prý i dítě na výstavišti

Číst článek

„Vypůjčitel je povinen uhradit půjčiteli amortizační poplatek ve výši 3000 korun bez DPH za každých započatých 100 km nad stanovený limit,“ uvádí zcela konkrétně smlouva.

Jestli policie do tohoto limitu počítala i Krulišovu jízdu, čímž by se hranice ujetých kilometrů snižovala pro potřeby dálniční policie, není jasné.

Server iROZHLAS.cz se podle zákona o svobodném přístupu k informacím snažil získat i knihu jízd. Redakce chtěla zjistit, kolik měl speciál v době nehody najeto, a jaké konkrétním jízdy s ním policie absolvovala. Jinými slovy: zda vyjížděk, jako byla ta Krulišova, nebylo víc.

„Částečně se odmítá,“ stojí v rozhodnutí policie s tím, že knihu jízd má aktuálně kvůli vyšetřování Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS). A protože to je jediný záznam o jízdách BMW, který policie má, nemůže ji nyní poskytnout.

Seznam vyvolených

Přílohou smlouvy, kterou má redakce k dispozici, je zároveň seznam osob, které zapůjčené BMW mohly řídit. Kromě šéfa jihomoravské policie Tržila a Radovana Raicha, zraněného řidiče a vedoucího oddělení silničního dohledu, mělo povolení k řízení sportovního auta dalších 31 lidí.

Přibližně desítka z nich je z oddělení silničního dohledu, zbytek pak od dálniční policie v Mikulově a Podivíně. Server iROZHLAS.cz má jejich kompletní seznam k dispozici.

Minulý týden ale Generální inspekce bezpečnostních sborů, která případ vyšetřuje, uvedla, že BMW řídil zraněný policista Raich, a nikoli Kruliš.

Vyšetřovatelé k havárii policejního speciálu: v době nehody řídil policista

Číst článek

„Doposud zjištěné informace nenasvědčují podezření ze spáchání trestného činu příslušníky bezpečnostního sboru,“ řekla deníku Právo mluvčí Radka Sandorová.

Část případu inspekce postoupila na Policejní prezidium. To má rozhodnout o tom, kdo jízdu civilisty Kruliše v policejním voze povolil, a případného viníka potrestat.

Sám Kruliš okolnosti jízdy, respektive jak se do vozu dostal, komentovat nechtěl. „Veškeré informace jsem sdělil GIBSu a je na nich a na Policejním prezidiu, jaké informace budou chtít zveřejnit. Víc není třeba dodávat,“ napsal v SMS zprávě.

Přílohu č. 1 smlouvy, která obsahuje seznam osob, které mají povoleno vůz řídit, redakce s ohledem na ochranu osobních údajů nezveřejňuje.

Hana Mazancová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější:

Nejčtenější na Facebooku

Nejčtenější na Twitteru