Co si počít s voucherem či storno poplatky? Na otázky klientů cestovních kanceláří odpovídal právník Svoboda

Zajímá to snad každého: jak bude vypadat letní dovolená? Vláda chce o uvolnění cestování rozhodnout podle ministra zahraničí Tomáše Petříčka z ČSSD na přelomu května a června, záleží ale na vývoji epidemiologické situace. Řada lidí koupila si zájezd už loni a teď neví jak postupovat? Na jejich otázky ve páteční finanční poradně Radiožurnálu a iROZHLAS.cz odpovídal právník Jakub Svoboda.

Finanční poradna Praha (Aktualizováno: 12:00 7. 5. 2020) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výběr letní dovolené se letos může lidem zkomplikovat. Některé zájezdy jsou totiž už vyprodané. Nabídka last minute dovolených je navíc omezená.

Dostali jste se v souvislosti s koronavirovou krizí do úzkých a chcete poradit? Ptejte se. Ilustrační foto | Foto: Dan Gold | Zdroj: Fotobanka Unsplash

Další díly finanční poradny:
6. dubna 2020: Máme exekuce a dluhy, jak mám postupovat v době bez příjmů?
7. dubna 2020: Jak mohou drobní podnikatelé získat pomoc od státu?
8. dubna 2020: Jak si můžete přivydělat, pokud vaše firma přerušila výrobu?
9. dubna 2020: Na jakou pomoc mají nárok rodiče samoživitelé?
10. dubna 2020: Co potřebují senioři, kteří jsou nejohroženější skupinou?
14. dubna 2020: Nouzový stav zasáhl i studenty. Kde si můžou přivydělat?
15. dubna 2020: Jak zaplatit nájem v době nouzového stavu? Jak ho vybírat?
16. dubna 2020: Mají divadla či galerie nárok na pomoc v nouzovém stavu?
17.dubna 2020: Jak pomoci sociálně slabším lidem v hmotné nouzi?
4. května 2020: Na co mají v součanosti nárok samoživitelé?
5. května 2020: Jak mohou živnostníci zmírnit dopady koronavirové krize?
6. května 2020: Jak se vyznat ve vládních programech pro firmy? 
7. května 2020: Ve kterých oborech hledat volná místa?

Rozhovor s Jakubem Svobodou, právníkem, skončil a nelze pokládat další otázky. Probíhal 8. května 2020.
Petr Prachař:Dobrý den, mohu poukaz postoupit na třetí osobu za úplatu?
Jakub Svoboda:Dobrý den, děkuji Vám za tento zajímavý podnět. Otázka možnosti postoupení poukazu na zájezd vyžaduje hlubší posouzení povahy poukazu, které s ohledem na omezený čas přidělený k tomuto chatu nejsem schopen provést, abych zároveň zvládl zodpovědět i jiné dotazy. Touto otázkou se však rozhodně budu zabývat a pokud se mi v budoucnu ozvete, rád Vám sdělím své závěry. Můžete mne kontaktovat přes Linked In. Přeji hezký den. Jakub Svoboda
8.5.2020 | 10:05
Heda Janíčková:Jsme 62 a 68(spolucestující) let,zaplatily jsme zálohu každá 7.500,CK Blue stal vyčíslila storno poplatky v celé hodnotě zálohy !!!! Když si vyzmeme poukaz jaká je šance příští rok, když nebudeme moct jet na vrácení peněz - aspoň nějakých. Děkuji
Jakub Svoboda:Dobrý den, bohužel nedokážu posoudit, zda jsou storno poplatky adekvátní, neboť neznám celkovou hodnotu zájezdu. Zásadní otázka je, z jakého důvodu bude zájezd zrušen. Pokud to bude z důvodů, že není možné zájezd konat pro nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu (§2535 či 2536 odst. 1 písm. b) NOZ) a CK Vám podle Lex Voucher vystaví poukaz, který následně nevyužijete, dostanete všechny peníze zpátky. Pravděpodobně i v případě krachu CK, neboť by tyto prostředky měly být pojištěny. V případě ale, že zájezd zrušíte z Vašeho rozhodnutí, ačkoliv jeho konání nic nebrání, budete povinny (pokud tak bylo dohodnuto) zaplatit odstupné a CK Vám vystaví poukaz v hodnotě nejméně 10% zaplaceného odstupného, který můžete vyčerpat do 12 měsíců od jeho vydání. Doufám, že Vám odpověď pomohla. Jakub Svoboda.
8.5.2020 | 10:02
Zbyněk Nový:Dobrý den, měl bych dotaz k probíhajícímu pořadu: Pokud mají manželé společnou smlouvu na zájezd a jen jeden je starší 65 let, vztahuje se možnost odmítnutí voucheru na celou smlouvu? Záleží na tom, kdo je objednatel, a kdo spolucestující? Děkuji za odpověď. Zbyněk Nový
Jakub Svoboda:Dobrý den, touto otázkou se zabýval materiál Práva spotřebitelů v oblasti zájezdů a dalších služeb cestovního ruchu v souvislosti s onemocněním COVID-19. Je uveřejněn na ČOI či na stránkách Ministerstva pro místní rozvoj. Podle tohoto manuálu je rozhodující osoba zákazníka, tedy toho, kdo je ve smluvním vztahu s CK. Nikoliv spolucestujícího. Pokud jsou zákazníkem oba manželé společně, z nichž jenom jeden je 65+, myslím, že právo odmítnout voucher budou mít oba. Pokud je objednatel 65+ a spolucestující mladší, je možné odmítnou voucher pro celý zájezd. Pokud je však objednatel mladší 65 let a někteří ze spolucestujících jsou 65+, nemůže nikdo z nich voucher odmítnout. Podle textu zákona lze s tímto výkladem souhlasit. Je otázkou, zda by soud v budoucnu připustil jiný výklad. Snad odpověď pomohla. Jakub Svoboda
8.5.2020 | 09:54
Jana B.:Ve druhé polovině září máme poznávací zájezd do Indie. Máme zaplacenou zálohu. Určitě do této lokality nebude možno vycestovat. Ck prozatím nic neřeší ani neodpovídá na dotaz. Jak postupovat v této situaci.
Jakub Svoboda:Dobrý den, na zájezd s datem odjezdu v září se Lex Voucher nevztahuje. V tomto případě tedy platí obecná úprava, která rozlišuje, zda bude zájezd zrušen z důvodů, že není možné zájezd konat pro nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu (§2535 či 2536 odst. 1 písm. b) OZ), anebo zda zájezd zrušíte z Vašeho rozhodnutí, ačkoliv jeho konání nic nebrání. V první případě by Vám CK měla vrátit peníze do 14 dnů, přičemž žádný voucher nemáte povinnost přijmout, ve druhém případě Vám vznikne povinnost zaplatit odstupné (storno poplatek), pokud bylo dohodnuto. Doufám, že Vám má odpověď pomůže. Jakub Svoboda
8.5.2020 | 09:47
Patrik:Dobrý den. Mám objednaný zájezd do Turecka na konec června a doplacení zájezdy by mělo být v následujících dnech. Je vhodné vznést "námitku nejistoty" dle paragrafu 1912 zák. č.89/2012 občanského zákoníku? Děkuji Vám za informaci.
Jakub Svoboda:Dobrý den, to je velice zajímavý postřeh na Vaší straně s možností uplatnění “námitky nejistoty” a odepření plnění podle § 1912 OZ. Aby byly splněny podmínky pro odepření plnění poskytovaného předem oprávněnou stranou smlouvy (zákazníkem), musí ohrožení spočívat v okolnostech, které nastaly u povinné strany (cestovní kancelář). Oprávněnost odepření plnění bude dle mého názoru spočívat právě na posouzení, zda ohrožení plnění cestovní kanceláře skutečně spočívalo v okolnostech u cestovní kanceláře, neboť cestovní kanceláře jsou připraveny plnit, letecké společnosti jsou připraveny přepravovat, hotely jsou připraveny přijímat hosty a jediné, co jim v tom brání, jsou omezující opatření přijaté státy. V tuto chvíli Vám bohužel nejsem schopen závazně říci, zda by tato námitka nejistoty byla uplatněna oprávněně či nikoli, a to i s ohledem na důvodovou zprávu k Lex voucher a veškerá stanoviska a metodické pokyny zdůrazňující pravidlo, že se mají smlouvy o zájezdu plnit do té doby, než budou zájezdy nerealizovatelné. Snad tato úvaha pomohla. Jakub Svoboda
8.5.2020 | 09:42
Monika:Dobrý den, v prosinci 2019 jsem si objednala zájezd do Bulharska s odletem 16.7.2020 a zaplatila zálohu 12000,-kc s tím,že pokud bych chtěla zájezd zrušit, tak to můžu udělat ještě 60 dnů před odletem za 1500,-kc za osobu, nyní jsem se obrátila na cestovku, že vzhledem k situaci, která všude panuje, jsme se rozhodli,že letos do zahraničí nepojedeme. Požádala jsem tedy cestovku, jestli nam nemůžou vystavit voucher na celou částku,který by jsme využili příští rok. Ale bylo mi řečeno,že musíme zaplatit storno poplatek a na zbytek peněz nám vystaví voucher.Jeste bych pochopila, kdyby si vzali storno poplatek a zbytek peněz vrátili hotové na účet, ale proč když zájezd zruším a nechci nikam jet tak moje peníze zůstanou cestovce a já mám voucher. Je jejich postup správný nebo mám nárok na vystavení voucheru v plné hodnotě, kterou jsem zaplatila? Děkuji za info.
Jakub Svoboda:Dobrý den, vše záleží na skutečnosti, zda nebude moci zájezd konat pro nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu (§2535 či 2536 odst. 1 písm. b) NOZ), anebo zda zájezd zrušíte z Vašeho rozhodnutí, ačkoliv jeho konání nic nebrání. V prvním případě by měla cestovní kancelář zájezd zrušit podle ust. § 2536 OZ. V případě, že tak cestovní kancelář neučiní, navrhuji Vám odstoupit od smlouvy o zájezdu z důvodů, že není možné zájezd konat pro nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, Cestovní kancelář by Vám měla nabídnout voucher, který by měl být na částku, která odpovídá záloze uhrazené cestovní kanceláři, a konec platnosti voucheru by měl být 31.8.2021, kdy v případě jeho nevyčerpání Vám budou vyplaceny peníze. Ve druhém případě, tj. zájezd zrušíte z Vašeho rozhodnutí, má cestovní kancelář nárok na odstupné, tedy storno poplatky, přičemž CK by měla vydat na Vaši žádost poukaz na nejméně 10% zaplaceného odstupného. Zbývající část uhrazené zálohy má CK povinnost Vám vrátit. Doufám, že Vám odpověď pomůže. Jakub Svoboda
8.5.2020 | 09:36
Hana:Dobrý den, jak můžu oponovat cestovní kanceláři, která mi tvrdí, že odlety do Řecka budou v červnu možné. Nebylo by lepší, kdyby vydalo nějaké stanovisko také ministerstvo zahraničí? Vždyť vyjádření řecké vlády o něčem takovém nehovoří. Říkají, turisté nejdříve v červenci. Děkuju.
Jakub Svoboda:Dobrý den, souhlasím s Vámi, že by bylo vhodné publikovat informace, které pomohou se zásadními rozhodnutími, o kterých píšete. Zkuste se možná sám obrátit na Ministerstvo zahraničí či na Ministerstvo pro místní rozvoj, zda existují nějaké aktuální informace a výhled situace. Možná také na profesní asociaci cestovních kanceláří, protože obdobnými otázkami se zabývají i jiné CK. Držím palce. Jakub Svoboda
8.5.2020 | 09:29
Jan Novák:Dobry den,jak bude resen zajezd s odjezdem 3.9.2020,tzn.mimo platnost zakona?CK Bluestyle se tvari,ze pro nej plati stejne podminky a nabizi lex voucher.Zda se mi to protizakonne.
Jakub Svoboda:Dobrý den, na zájezd s datem odjezdu 3.9.2020 se Lex Voucher nevztahuje. Platí tedy obecná úprava, která rozlišuje, zda bude zájezd zrušen z důvodů, že není možné zájezd konat pro nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu (§2535 či 2536 odst. 1 písm. b) NOZ), anebo zda zájezd zrušíte z Vašeho rozhodnutí, ačkoliv jeho konání nic nebrání. V první případě by Vám CK měla vrátit peníze do 14 dnů (žádný voucher nemáte povinnost přijmout) ve druhém případě Vám vznikne povinnost zaplatit odstupné (storno poplatek), pokud bylo dohodnuto. Doufám, že odpověď pomůže. Jakub Svoboda
8.5.2020 | 09:25
Blanka:Dobrý den, na srpen máme zarezervovaný zájezd na Rhodos. Všude se píše, že dovolená nebude taková, jako vždy. Př. lehátka na pláži oddělovaná např.plexisklem či něčím jiným, nebudou švédské stoly, nebude možnost koupání v bazénu podle libosti apod. Za těchto omezujících podmínek nemáme o zájezd zájem. Samozřejmě ještě nevíme, zda to takto bude. Doplatit zájezd musíme 30 dnů předem, tedy v polovině července. Co nám radíte? Zájezd jsme přece vybrali bez omezujících podmínek. Částka za zájezd je 70 000 kč pro 4 osoby, záloha byla 15 000 Kč. Pokud by trvala omezení,o kterých jsem psala,musíme doplácet cenu zájezdu? Ve smlouvě o stornu poplatku je, že když odstoupím od smlouvy, cestovka si vyžádá stejně 80% z 70 000,-Kč. Ale přece podmínky, kterénabízela, se změnily. Děkuji za odpověď.
Jakub Svoboda:Dobrý den, rozumím Vaší obavě, že dovolená nebude zřejmě tak komfortní, jak jsme na ni všichni zvyklí. Domnívám se, že v tuto chvíli ani cestovní kanceláře ani zákazníci nevědí, za jakých podmínek budou zájezdy poskytovány. Doporučuji Vám aktivně se zajímat o stav omezujících opatření v místě destinace Vašeho zájezdu, tedy na řeckých ostrovech. Cestovní kancelář coby profesionál v oblasti cestovního ruchu má rovněž povinnost Vás o stavu v místě destinace a podmínkách zájezdu řádně informovat, příp. Vám sdělit změny podmínek realizace zájezdu. Dokud však zájezd nebude ze strany cestovní kanceláře zrušen či nenastanou nevyhnutelné a nepředvídatelné okolnosti takového rázu, které by Vám zcela znemožňovaly zájezd rozumně konzumovat, tedy umožnily od smlouvy odstoupit bez storno poplatků, domnívám se, že byste měli nadále postupovat podle smlouvy o zájezdu a platit zálohy na zájezd. Pokud jste již nyní přesvědčeni o tom, že nebude mít zájem o realizaci zájezdu byť s některými omezeními, můžete od smlouvy odstoupit již nyní, kdy se 80% storno poplatek nezdá být jako přiměřený s ohledem na termín zájezdu. Držím palce, ať vše dobře dopadne. Jakub Svoboda
8.5.2020 | 09:20
Milan:Máme zaplaconou zálohu na 18.6.2020 a cestovní kancelář žádá o dolacení celé dovolené.Zájezdu se nechceme zůčastnit ze zdravotních důvodů neboť jsme starší 65let.Jak máme postupovat na vrácení zálohy . Děkuji za odpověd.
Jakub Svoboda:Dobrý den, bohužel neuvádíte místo destinace zájezdu. V případě, že nebude možné pro nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu zájezd uskutečnit, měla by cestovní kancelář zájezd zrušit podle ust. § 2536 OZ. V případě, že tak cestovní kancelář neučiní, navrhuji Vám odstoupit od smlouvy o zájezdu z důvodů, že není možné zájezd konat pro nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu (§2535 či 2536 odst. 1 písm. b) NOZ). Cestovní kancelář by Vám měla nabídnout voucher, který by měl být na částku, která odpovídá záloze uhrazené cestovní kanceláři, a konec platnosti voucheru by měl být 31.8.2021. Avšak vzhledem k tomu, že uvádíte, že jste senioři starší 65 let, máte možnost voucher odmítnout a cestovní kancelář má povinnost Vám uhrazenou zálohu do 14 dní vrátit. Jenom si Vás dovoluji upozornit na skutečnost, že tento postup je možný v případě, že jste jako senior starší 65 let nejen účastníkem zájezdu, ale také jste zájezd objednali a zaplatili. V případě, že bude v době zájezdu možné cestu uskutečnit a zájezd zruší klient, třeba z důvodu, že se bojí vycestovat, ačkoliv nejsou přítomny výše uvedené mimořádné okolnosti, může CK požadovat úhradu odstupného (storno poplatek), pokud byl dohodnutý. Podle Lex Voucher má klient k zájezdům mezi 20.2.2020 až 31.8.2020 právo požadovat poukaz v hodnotě nejméně 10% zaplaceného odstupného, který můžete vyčerpat do 12 měsíců od jeho vydání. Doufám, že Vám odpověď pomohla, přeji hezký den. Jakub Svoboda
8.5.2020 | 09:18
Klára Večeřová:Dobrý den, pořád slyším o cestování v Evropě,ale jak je to např.s Egyptem?Mám zapl.zálohu,jsem samoživitelka-jak to budu prokazovat?Pobírám příspěvek na péči-starám se o bratra-jsem v rizikové skupině?Mám odjet na konci července.
Jakub Svoboda:Dobrý den, všechna uváděná pravidla se plně vztahují i na zájezdy mimo Evropu. V odpovědích na další otázky naleznete rozhodující pravidla. Doufám, že Vám odpovědi pomohou. Jakub Svoboda
8.5.2020 | 09:15
Alena Tuláčková:Dobrý den, zaplatili jsme zálohu na zájezd do Albánie ve dnech 6.-13.6.2020. Cestovní kancelář stále ještě zájezd nezrušila, přestože podle www stránek Ministerstva zahraničí je v Albánii nouzový stav do 23.6.2020. Jako náhradu nabízí cestovka voucher ( bez udání jakýchkoliv podrobností o jeho hodnotě, trvání a způsobu čerpání), nebo odstoupení od smlouvy s nemalým storno poplatkem, nebo čekat a do poslední chvíle se tvářit, že na zájezd se pojede. Co dělat? Jsme senioři 65+. Děkuji. Alena Tuláčková
Jakub Svoboda:Dobrý den, ve Vašem případě bych Vám doporučil se obrátit na pořádající cestovní kancelář a vyzval je ke zrušení zájezdu podle ust. § 2536 OZ. Pokud tak cestovní kancelář neučiní, navrhuji Vám odstoupit od smlouvy o zájezdu z důvodů, že není možné zájezd konat pro nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu (§2535 OZ). Cestovní kancelář by Vám měla nabídnout voucher, který by měl být na částku, která byla Vámi vyplacena cestovní kanceláři, a konec platnosti voucheru by měl být 31.8.2021. Vzhledem k tomu, že uvádíte, že jste senioři starší 65 let, máte možnost voucher odmítnout a cestovní kancelář má povinnost Vám uhrazenou zálohu do 14 dní vrátit. Jenom si Vás dovoluji upozornit na skutečnost, že tento postup je možný v případě, že jste jako senior starší 65 let nejen účastníkem zájezdu, ale také objednavatelem a plátcem. Doufám, že Vám odpověď pomohla, přeji hezký den. Jakub Svoboda
8.5.2020 | 09:11
Milan:Dobrý den, měli jsme letět v září na dovolenou, už v březnu jsem to chtěli stornovat, pani mě přesvědčovala,, že ať vyčkám, že stejný storno poplatek bude až do 60ti dní před odletem což je až do 6.7. a činilo to 9320,- (podle podmínek) dnes po nás ale chtějí 25510,- vše mám písemně doložené, jak se máme hájit?
Jakub Svoboda:Dobrý den, takové jednání cestovní kanceláře vůči zákazníkovi není správné a dalo by se zřejmě kvalifikovat jako nekalá obchodní praktika. Přejete-li si nyní zájezd stornovat, doporučuji Vám zkontrolovat výši storno poplatku s příslušnými ustanoveními smlouvy o zájezdu, kterou jste s cestovní kanceláří uzavřeli, příp. s obchodními podmínkami cestovní kanceláře. Zároveň mám však za to, že pokud Vám cestovní kancelář sdělila, že do určité doby bude storno poplatek v určité výši, byť třeba nesprávně, měla by nyní toto sdělení respektovat a neúčtovat Vám poplatek vyšší, neboť jste vůči ní v pozici spotřebitele. Je dobře, že máte vše písemně doložené. Pokud by Vám cestovní kancelář i nadále chtěla účtovat vyšší storno poplatek, než který Vám přislíbila účtovat, můžete se rovněž se svým podnětem obrátit na Českou obchodní inspekci či profesní asociace cestovních kanceláří předtím, než byste případně přistoupili k uplatnění Vašeho nároku u soudu. Doufám, že Vám odpověď pomůže. Jakub Svoboda
8.5.2020 | 09:09
Markéta:Dobrý den,byl mi vystaven Lex Voucher za neuskutečněný zájezd z března.Jsem Osoba ZTP, objednavatel zájezdu ,vše jsem CK doložila a chci se zeptat,do kdy musí CK vrátit peníze.Dnes je to již 9 dní co jsem jim to oznámila a doposud se neozvali ,Děkuji
Jakub Svoboda:Dobrý den, CK má podle zákona povinnost vrátit Vám peníze do 14 dní ode dne Vašeho oznámení o odmítnutí voucheru a doložení dokladu, že jste osobou ZTP. Přeji hezký den, Jakub Svoboda
8.5.2020 | 09:02
Michaez:Dobrý den, všude se řeší jen cestovky, ale na co má nárok individuální cestovatel (tj. bez cestovky)? Má nějaké záruky a možnosti, jak získat peníze zpět? Máme pojištění storna, ale v podmínkách je uvedeno, že se nevztahuje na epidemiologickou situaci. Máme koupené letenky na Krétu s přestupem v Německu, ubytování přes airnbnb, termín odletu 30.6., co myslíte, poletíme? :-) Dekuji
Jakub Svoboda:Dobrý den, ve Vašem případě je třeba řešit otázky s jednotlivými poskytovateli ubytování a přepravy. Pokud jde o ubytování, je třeba se obrátit na Airbnb a situaci řešit s nimi. Podobně je to s leteckou přepravou, kde je třeba vše řešit s leteckou společností. Rozhodující je, zda let bude zrušen, či nikoliv. A to zda, to nakonec poletíte, si netroufám odhadovat. Doufám, že Vám vše dopadne dobře. Jakub Svoboda
8.5.2020 | 09:02
Michal S.:Dobrý den, když z obav o zdraví nechci s rodinou na v únoru koupenou dovolenou odletět (do Řecka), i kdyby to v červenci šlo, existuje jiná možnost, než zaplatit storno poplatek? Děkuji.
Jakub Svoboda:Dobrý den, pokud už v červenci v Řecku situace dovolenou bude umožňovat a v ČR nic nebude bránit nástupu na dovolenou (např. opatření zakazující vycestovat), obávám se, že jiná zákonná možnost není. Doporučuji jednat s cestovní kanceláří např. o změně termínu. V případě nedohody máte právo zájezd stornovat podle § 2533 OZ s povinností zaplatit odstupné, pokud bylo dohodnuto. To musí být přiměřené a na Vaši žádost jeho výši musí CK odůvodnit. Podle „Lex Voucher“ máte právo na poukaz v hodnotě nejméně 10% zaplaceného odstupného, který můžete vyčerpat do 12 měsíců od jeho vydání. Doufám, že Vám odpověď pomohla. Jakub Svoboda
8.5.2020 | 08:53
Petra:Hezký den, ještě před vyhlášením nouzového stavu, dne 9.3 jsem osobně pobočce Fischer stornovala dovolenou v Řecku v květnu. Bylo již jasné, že nebude. Netušila jsem samozřejmě, že poté vyhlásí nouzový stav a souhlasila jsem se stornopoplatkem 1 499 Kč. Dne 15.3 jsem e-mailem obdržela stornofakturu na oněch 1 499 Kč s výzvou, abych doplnila číslo účtu, kam mi mají vrátit zbytek peněz, měla jsem zaplacenou celou dovolenou. A od té doby nic. Již téměř dva měsíce. Občas zavolám na infolinku, tam mě ujistí, že vidí vše v pořádku na platebním oddělení a už brzo peníze dostanu. Naposledy před 14 dny, to mi slečna i preposlala mail, kde platební oddělení urguje. Prý tam vidí připravený příkaz k úhradě od 16.3. Nevím, kam jinam se obrátit, než na infolinku, respektive před měsícem jsem posílala ještě mail a na ten nereagoval nikdo. Na dovolenou jsem šetřila dva roky, u moře jsem byla za posledních 14 let jednou. Ráda bych si zakoupila jinou dovolenou, klidně tady v ČR, abych podpořila zdejší provozovatele, ale nemám za co, nemám další peníze. Samozřejmě vím, že toho mají cestovky moc, ale neodeslat příkaz připravený dva měsíce je nepochopitelné. Poradíte mi, prosím, jak dále postupovat? Cestovky jsou nyní chráněné, ale pro mě, jako spotřebitele nikde žádnou ochranu nevidím. V práci mám domluvenou dovolenou na konkrétní termín a jiný nedostanu, je nás hodně a musíme se prostřídat. Děkuji za odpověď.
Jakub Svoboda:Z toho co píšete bych doporučoval se písemně na CK obrátit se žádostí o výplatu zmiňovaných peněz. Bohužel nemohu vyloučit, že CK rozhodne podle Lex Voucher vystavit poukaz v této hodnotě. Pokud byste však patřila mezi chráněné osoby vyjmenované v ustanovení § 3 odst. 3 zákona Lex Voucher (zák. č. 185/2020 Sb.) (jeho text níže, tak můžete poukaz odmítnout a žádat vrácení peněz. Text ustanovení § 3 odst. 3 zákona Lex Voucher. „Je-li zákazníkem osoba, která je ke dni doručení oznámení pořadatele o využití ochranné doby držitelem průkazu osoby se zdravotním postižením, osoba vedená v evidenci úřadu práce jako uchazeč o zaměstnání, osoba těhotná, osoba čerpající mateřskou nebo rodičovskou dovolenou, osoba starší 65 let nebo osamělý rodič pečující o nezaopatřené dítě, ochranná doba končí oznámením zákazníka o odmítnutí poukazu na zájezd. Ochranná doba končí oznámením zákazníka o odmítnutí poukazu na zájezd dále v případě zaměstnance, který ke dni doručení oznámení pořadatele o využití ochranné doby nemohl po dobu nejméně 30 dnů konat práci pro jiné překážky na straně zaměstnavatele podle § 208 a 209 zákoníku práce. Ochranná doba končí oznámením zákazníka o odmítnutí poukazu na zájezd také v případě škol a školských zařízení, které jsou zapsány do rejstříku škol a školských zařízení.“Samozřejmě je možné s CK domluvit a zkusit najít jinou vhodnou variantu zájezdu v ČR. Držím palce, ať vše dopadne dobře. Jakub Svoboda
8.5.2020 | 08:55
Ondřej Rybka:Dobrý den, Dovolené si organizují sám, jen mám zakoupené letenky od Smartwings a ty mi nechtějí vrátit peníze. Nabízí mi voucher nebo změnu termínu. A já s nimi nikam nechci letět. Chci zpět peníze. Díky za odpověď S pozdravem Rybka
Jakub Svoboda:Dobrý den, za rozhodující považuji skutečnost, zda let byl či bude zrušen. V takovém případě by Vám letecká společnost měla peníze vrátit. Můžete se s ní samozřejmě dohodnout. Pokud by však let zrušen nebyl a nic cestě nebránilo , obávám se, že Vám nezbývá, než s leteckou společností jednat o voucheru či změnách termínu, protože právo na vrácení peněz z ničeho neplyne. Snad Vám odpověď pomůže. Jakub Svoboda
8.5.2020 | 08:55
Jenovéfa:Dobrý den, může se CK rozhodnout nevyužít možnosti vystavovat Lex voucher? Pokud ano, jaká jsou správná pravidla? Pokud CK nabídne změnu termínu či jiný náhradní zájezd a klient nevyužije, může Ck požadovat poté úhradu stornopoplatku? Děkuji
Jakub Svoboda:Dobrý den, CK se může rozhodnou nevystavit voucher a peníze vrátit již nyní. Je to pouze její právo, nikoliv povinnost. Rozhodující pro práva jedné či druhé strany jsou důvody neuskutečnění zájezdu. Pokud zájezd není možné konat pro nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu nebo na přepravu osob do místa určení cesty nebo pobytu (§2535 či 2536 odst. 1 písm. b) OZ) uplatní se pravidla Lex Voucher pro vystavení poukazů a jejich využití či vrácení peněz. Tedy v případě jeho nevyužití musí CK vrátit peníze nejpozději do 14.9.2021. Pokud však zájezd zruší klient, třeba z důvodu, že se bojí vycestovat, ačkoliv nejsou přítomny výše uvedené mimořádné okolnosti, může CK požadovat úhradu odstupného (storno poplatek), pokud byl dohodnutý. Podle Lex Voucher má klient k zájezdům mezi 20.2.2020 až 31.8.2020 právo požadovat poukaz v hodnotě nejméně 10% zaplaceného odstupného, který můžete vyčerpat do 12 měsíců od jeho vydání. Doufám, že Vám odpověď pomohla. Jakub Svoboda
8.5.2020 | 08:54
Bedřich Boleslawský:Dobrý den, máme s manželkou (oba 65+) zaplacenou zálohu 36 000 Kč na zájezd na Kypr v termínu 06.07 - 16.07.2020, doplatek 24 500 Kč máme zaplatit 06.06.2020. Může CK požadovat doplatek, když konání zájezdu není jisté? Oba jsem rizikové osoby, manželka ze zdravotních důvodů, já pro vysoký věk. Za současné situace bychom proto na zájezd raději nejeli, pokud by se vůbec konal. Jak se máme zachovat? Děkuji za zprávu.
Roman:Dobrý den, tento dotaz tzv. hoří. máme odjet do Řecka 14.6.2020. Cestovka zájezd neruší. Voucher vydá, ale na stejnou destinaci a ubytování do konce srpna 2021. Já chci ale vzhledem k předpokládanému zvýšení cen příští rok vycestovat jinam dle svých finančních možností. Můžu požadovat využít voucher na jiném místě? CK nesouhlasí. Peníze mi v případě nevybrání zájezdu vrátí v 2021, ale pouze v případě, když doplatím elý původní zájezd. Má na to CK právo? Děkuji
Dobrý den, prosím Vás, je možné odmítnout náhradní voucher, který je na manžela, seniora, i když synové jsou mladí. Měli jsme jet do Itàlie od 14.3. do 21.3. a náš zájezd byl zrušen. Můžeme žádat vrácení penez za všechny 4 osoby? Děkuji moc za odpověď. Prokešová 603 798 126
Silvie Hálová:Dobrý den, voucher který dostanu od cestovní kanceláře mohu využít na jiný zájezd dle svého výběru? Nebo mi může cestovní kancelář sama vybrat podle nich odpovídají náhradu? Nerada bych pak byla cestovní kanceláří nucena cestovat napriklad do jiné zeme,destinace nebo hotelu který by se mi nelíbil jen proto abych voucher uplatnila a nemuseli mi po příštím létě vracet peníze. Moc děkuji za odpověď.
Katerina Tomsikova:Dobrý den, kdy mohu jako zákazník odstoupit od zájezdu, který se koně od 30.6., tedy ve lhůtě lex covid, tak abych neplatil standardní odstupné, ale získal buďto voucher nebo peníze zpět, neb jsem ve věku 65+? Nebo toto právo odstoupit dle par 2535 dle NOZ, tedy vis major, jako zákazník nemám a musím počkat, zda zájezd zruší cest. Kancelář? Děkuji Tomšíková
Katka T.:Dobry den, koupila jsem si letenky na let na Sri Lanku, ktery mel letet 3.4.. Let byl zrusen a kdyz jsem si zazadala v den kdy byl let zrusen o vraceni penez, letecka spolecnost mi napasala, ze jsem mela zadat o vraceni penez do 72 hodin? Mam i tak narok o vraceni penez i kdyz jsem 72 hodinovou zadost nesplnila?
Košacká:Dobrý den, odstoupila jsem od smlouvy s CK ještě před termínem doplacení zbytku ceny zájezdu z důvodu odpovíd.paragrafů o momoř. situaci (NOZ). Mámnárok na vrácení celé částky, bez stornopoplatků? CK na mé e-maily zasílá pouze automatické odpovědi a telefoiny nikdo nebere. Děkuji.
Josef:Dobrý den, jsem senior 67 let, mám zaplacenou zálohu na zájezd do Turecka s odjezdem 1.9.2020. Jsem riziková skupina, jak mám postupovat když nechci voucher od CK.
Hana Sýkorová:Dobrý den, neposlouchala jsem od začátku, tak se asi budu opakovat.Jsem ročník 1943 ,se všemi rizikovými chorobami.8.7. jsem měla odletět do Egypta.CK Blue Style mi podle §2535 nabídla voucher.Já jsem ho podle § 2536 odmítla s tím , že jsem riziková skupina .To se stalo 30.4. Do dnešního dne nemám odpověď.CK si hraje na mrtvého brouka. Nemám tušení jak mám dále postupovat
Eva:Zrušení zájezdu do Itálie jsme podali dne 2.4.2020. Do dnešní doby nám cestovní kancelář nevrátila zálohu, kterou žádáme. Pokaz nechceme, jelikož jsme osoby nad 70 let jsme nemocní. Máme čekat až na vrácení zálohy do roku 2021? To při našem veku přece není možné. Moc děkuji.
Petr Soukup:Dobrý den, v listopadu jsme si zaplatili zálohu na zájezd v červenci 2020 na Kanárské ostrovy. Nyní máme odložený doplatek na 30 dní před odletem, t.j. do poloviny června. Může po nás chtít cestovní kancelář chtít doplatek když ani 30 dní před odletem nebude jasné zda se zájezd uskuteční? Upřímně za této situace ani letět nechceme, a i by jsme raději měli voucher jen na zálohu než na celou částku,ale samozřejmě jsme připraveni se podřídit daným pravidlům. Děkuji
Wilemina:pokud se zájezd uskuteční, zajímalo by mne, jak to bude s penězi, pokud mi před odletem na letišti naměří zvýšenou teplotu a já nebudu moct letět. Děkuji
Stanislav L.:Dobrý den, Mám zarezervovaný zájezd do Turecka s odletem 10.6. u polské cestovní kanceláře Rainbow Tours. Zájezd byl objednán a záloha zaplacena na ostravské pobočce (tedy v ČR). Na můj včerejší telefonický dotaz mi bylo sděleno, že v případě neuskutečnění zájezdu se na mne nevztahuje nařízení české vlády o vrácení dosud zaplaceného pro osoby starší 65 let (můj věk je 70 let). Řídí se v tomto případě vracení peněz českými nebo polskými zákony? Děkuji za odpověď a přeji příjemný den.
Gabriela Reiter:Dobry den, vim, ze se zde resi zajezdy pres cestovky, presto bych se na Vas rada obratila s nasledujicim dotazem. V lednu jsme si zaplatili zpatecni letenky do Thajska. Odlet 18.06., navrat o mesic pozdeji.Po vyhlaseni nouzoveho stavu, tedy cca.v polovine brezna jsem psala prodejci letenek, ze vzhledem k nastale situaci nebudeme chtit nikam odletat a tedy je zadam o navraceni castky za letenky. K dnesnimu dni zadna reakce. Jsou prosim povinni nam vratit celou castku, nebo si muzou narokovat storno poplatek? Let rusime z toho duvodu, ze si neumim predstavit, ze bychom cca.15 hod.v letadle "funeli" s nejakou stovkou dalsich cestujicich do jedne klimatizace.... Dekuji. Preji hezky den a zustavam s pozdravem.
Kozová Vlasta:Dobrý den, prosím o vysvětlení pojmu záloha a doplatek za zájezd a pokud je v tom právní rozdíl, vysvětlete jej. Zaplatila jsem +.zálohu ještě v roce 2019, 31.3.20 jsem měla platit druhou zálohu, kterou jsem nezaplatila vzhledem ke koronaviru, cestovka mi vypověděla smlouvu a vyčíslila storno poplatek. Zájezd se měl uskutečnit 14.6.20. Storno jsem sice zaplatila, ale nesouhlasila jsem s postupem cestovky a vyjádřila jsem se v mailu, že pokud postup bude odporovat zákonu, budu žádat vrácení peněz. Děkuji
Wilemina:Dobrý den, jsme skupina 18 osob a máme zaplacenou zálohu na zájezd do Turecka od 10. července. Smlouvu uzavírala na své jméno 1 osoba starší 70 let, ostatní se pohybujeme v rozmezí 60 - 70. Máme zaplacenou zálohu, doplatek máme dát v červnu. Cestovní kancelář nám zatím ještě nenabídla vouchery, až podle situace. My bychom rádi s ohledem na věk raději vrácení peněz. Máme my ostatní mladší 65 let nárok na vrácení peněz dříve než příští rok? Děkuji za odpověď.
R.Bumba:Dobrý den, dovolená v období 24.6.-1.7.2020-Mallorca.Zaplaceny již dvě zálohy.Třetí největší záloha by se měla zaplatit měsíc před zájezdem.Cestovka tvrdí,že je nutné ji zaplatit.Nic platit již nechci a také nebudu,protože nebudu ani nikam cestovat.Mám na toto právo a má cestovka povinnost mi vystavit voucher na zaplacené dvě zálohy a tento když nevužiji, má povinnost mi vrátit tyto dvě zálohy?Děkuji.
Jaroslava Grossmannová:Dobrý den, v listopadu r. 2019 jsme zaplatiy (ročník 1947 a 1952) minim. zálohu na zájezd do Bulharska na 14 dní od 5,7. 2020. K 31,3. jsme nezaplatily druhou zálohu a cestovce jsme oznámily, že ji platit nebudeme dle přijatého zákona a že jsme jsme ve vyjímce pro odmítnutí voucheru. CK Alexandria chce nyní po nás zaplacení storno poplatků. Děkuji za odpověď. Jaroslava Grossmannová
Petr Kliment:Dobrý den, v lednu jsme si prostřednictvím serveru Booking.com zarezervovali na červenec pro pětičlennou rodinu dovolenou na devět dní na Sardinii. Zaplatili jsme okamžitě plnou částku s vědomím, že v případě storno nebude z této částky nic vráceno. Ubytování na tuto skutečnost viditelně upozorňovalo a nijak ji nezamlčovalo. Nebyl ovšem důvod, abychom na dovolenou neodletěli. Nyní jsme ovšem v nejistotě, protože díky pandemii a situaci v Itálii nevíme, zdali budeme moci na Sardinii vůbec odletět. Jak v tomto případě postupovat? Máme nárok na vrácení peněz? Do dovolené jsme už investovali desítky tisíc. Děkuji moc za odpověď.
Marie Petránková:Prosím o radu. Mám zaplacenou zálohu 9000,-Kč na zájezd s cestovní kanceláří do Řecka s odletem 23.června 2020. Je mi 74 roků a určitě, vzhledem k zdravotnímu riziku, se zájezdu nezúčastním Chci se zeptat co mám dělat v případě, kdyby zájezd nebyl zrušen. Dostanu peníze v plné výši zpět a kdy - jak event. formulovat žádost. Srdečně děkuji a jsem s pozdravem Marie Petránková
Ilona Šulová:Dobrý den,dne 23.11.2019 jsme zaplatili CK Firo tour zálohu na zájezd Sardinii 35 tis. Kč, což je skoro 75% ceny.24.3.2020 jsme zájezd stornovali e-mailem po telefonickém hovoru s tím, že zaplatíme storno poplatky. Ze strany CK Firo tour přišla odpověď, že jsou na kurzarbeitu, mají zavřeno a odpovídat budou po zahájení provozu. Trváme na vrácení zaplacené částky snížené o storno poplatky. Jak postupovat?
Tereza:Dobry den, jeste upresnuji k dotazu, ze nam nechteji vratit penize za rodice, kteri jsou v duchodu nad 65 let, ja na rodicovske. Zajezd mel byt uskutecnen v breznu a byl zrusen. Objednavatelem celeho zajezdu pro 8 oso byl manzel, coz asi dava logiku, ze nebudou objednavat rodice zvlast. Dekuji jeste jednou
Dobrý den, máme objednaný zájezd na ostrov Rhodos s odletem 16.8.2020 (objednáno v listopadu 2019), cena zájezdu cca 60 000 Kč. Když jsme zájezd chtěli stornovat, byly CK stornopoplatky vyčísleny na 51 000 Kč - zájezd byl objednán v době, kdy výše stornopoplatku byla do 60 dnů před odletem 1 500 Kč na osobu. Zájezdu se zúčastnit nechceme (malé děti, zdravotní problémy). Voucher nám CK nechce vystavit, ten prý bude vystaven až v případě, že bude jisté, že se zájezd neuskuteční. Opravdu se tedy musíme zájezdu buď zúčastnit (pokud se uskuteční) nebo zaplatit tak vysoké stornopoplatky? Nemáme jinou možnost, jak postupovat? Děkuji za odpověď. Iva
Alena Bulíčková:Dobrý den, pane Svobodo, zakoupila jsem letenky přes portál Letuška od společnosti Emirates. Let tam proběhl, ale na zpáteční let jsme využili placeného repatriačního letu. Letuška nám tvrdí, že nelze vrátit peníze a proto máme u Emirátů voucher platný asi 2 roky. Chtěla bych se zeptat, zda opravdu nelze vrátit peníze, ťřeba až příští rok? Obávám se, že v dalších 2 letech nebudeme moci z finančních důvodů někam letět a voucher tedy propadne. Děkuji za Vaši radu.
Jaroslav:Mám doplatit zájezd cestovní kanceláři na Menorku do 15.6.2020. Zájezd je s nástupem 30.8.2020. Musím doplácet, když nebudu vědět jestli bude zrušen.
Helena Kropelnicka:Dobry den,rada bych se zeptala jak mohu postupovat v pripade,ze jako ucitelka mam zaplacenou zalohu na skolu v prirode s ck2 od 30.5.do 6.6.Nabizeji mi kreditvcastce zaplacene zalohy s tim,ze ho musim vycerpat do 15.5.2020.Rada bych se tedy zeptala zda muzu vyzadovat castku vratit nebo aspon kredit prodlouzit do konce cervna 2020.Dekuji
Ludmila:Dobrý den, máme zaplacený zájezd od 12.7 do Bulharska.Uz se tam budou zájezdy konat a jak to bude v případě s testem na koronavir a karanténou.
Jiřina:Dobrý den,mám dotaz ohledně Lex Voucheru.Mám zakoupené 2 zájezdy od stejné CK.a i stejná pojišťovna.Jeden Voucher mi byl vystaven za celkovou částku i s pojištěním,druhý mi byl zaslán o týden později,ale již bez pojištění.Jak je tohle možné ?? Děkuji
Tereza:Dobry den, jak mame postupovat, když jsme objednali zajezd pro rodice a cestovka jim-nam nechce vratit penize, jelikoz oni nebyli objednatele, ja sama jsem na rodicovske, ale objednaval manzel. Dekuji
Alexandra:Dobrý den, 14.6. mám letět na Krétu . Záloha zaplacena. CK chce doplatek. Je to solidní jednání? Dále nabízí poukaz v ceně zálohy s tím, že stejný zájezd musím tak jako tak absolvovat buď letos nebo do konce srpna 2021.Vím, že příští rok nechci cestovat. CK slíbila vrácení peněz pouze v případě, že doplatím celou cenu. Děkuji
Rudolf:Dobrý den. Zaplatil jsem v Invii 23.000 Kč za zájezd do Egypta. Zájezd pořádala Polska CK TUI, s odletem 19.3. 2.100 jsem zaplatil Focus pasy a za to jsem dostal voucher v hodnotě 2100. Na zbylých 21.000 jsem nedostal voucher,ani peníze. Jejich odpověď je - podle zákona musíte počkat 180 dní. Mám se s tím spokojit a počkat půl roku ?
Jana:Dobry den. Mela jsem letet 20.6.s rodinou do Turecka. Uhradila jsem zalohu. Uz vim.ze se hranice neotevrou. Proto jsem pozadala o storno zajezdu,ktery jsem uhradila a nyni chci vratit zbytek financi. CK mi potvrdila,ze prijala moje storno,ale dnesnimu dni jsem nic neobdrzela. Do kdy mi musi CK vratit zbytek financich prostredku po odecteni storna. Dekuji.
Michalrez:Dobrý u cestovky máme zaplatit zálohu v červenci do Tunisu a odlet je 1.9 máme platit zálohu děkuji
Pavel:Dobrý den # mám z r.2019 0bjednané a již zaplacené rockové koncerty od 20.3 do 7.7.20 / á 3x -A /CR Xněkteré msjí nové termíny v r 2029 -o.k. X jiné se přesouvají do r 2021 -co když budu Tyto potřebovat např v 2021/03 zrušit ?? X obdoba pro ubytování v -A- pŕes Booking. Dékuji
Lenka:Dobrý den, Mám tři dotazy: 1. CK Fischer nabízí stornopoplatek teď na začátku května za zrušení zájezdu s odletem na začátku srpna cca 2/3 z koncové ceny, přestože jsme podepsali podmínky, v nichž by se za storno v tuto chvíli mělo zaplatit nejméně 1490 Kč za osobu. Chápu sice, že je v podmínkách napsáno „nejméně“, nicméně není těch 2/3 z koncové ceny částka nepřiměřená, která by v případném občanskoprávním sporu neuspěla? Hlavně vzhledem k tomu, že v podmínkách jsou pak samozřejmě i další pásma stornopoplatků, která vytvářejí jakýsi hrubý nástin stornopoplatků? Lze zrušit smlouvu a ten následný stornopoplatek odmítnout jako nepřiměřený a požadovat jeho nové vyčíslení? 2. Co dělat v případě, že na výše zmíněný zájezd nechceme ze strachu z případných karantén apod. odjet, přestože se může (ale nemusí) realizovat? CK odmítá nyní vydat lex voucher pouze na zaplacenou zálohu, protože zájezd se má uskutečnit až na začátku srpna. Existuje ještě nějaká jiná cesta než čekat, než bude jasné, že se na zájezd pojede, či nepojede, když v tu chvíli už budou stornopoplatky možná na 100 % koncové ceny? 3. Spadá do výjimek z ochranné doby i osoba na kurzarbeitu (překážky v práci), která však dostává od zaměstnavatele 100% mzdu? Dle § 208 a 209 zákoníku práce by patrně měla, ale pokud dostává 100% mzdu, nejde toto proti duchu těch výjimek zákona 185/2020, které mají chránit „zranitelné“ zákazníky? Moc děkuji.
Aleš Toman:Dobrý den, pokud CK neuskuteční zájezd, na který máme zaplacenu zálohu, musím přijmout vocher, i když vím,že na stejný anebo podobný zájezd za rok již nepojedu (zdravotní, finanční, osobní,rodinné důvody). Rád bych získal celou zálohu zpět, jelikož vocher mi bude za rok k ničemu. A druhý dotaz, mohu vocher někomu prodat?
Jakub Kral:Dobry den, v lednu jsem si koupil letenky u Qatar Airways na Bali. Let se mel uskutecnit zacatkem dubna. Letecka spolecnost me informovala o zruseni letu a nabidla mi voucher na jeden rok, pozdeji mi napsala ze je mozne ziskat zpet penize za letenky. Kdyz jsem se ozval ze bych radeji dostal penize zpatky spolecnost prestala komunikovat a operatori me vzdy odkazuji na elektronickou komunikaci. Chapu, ze maji ted hodne vyrizovani, ale je nejaka lhuta do kdy mam narok na vraceni penez? Nebo se hold musim spokojit s voucherem a letet pristi rok? Dekuji za odpoved.
Marcela Voburková:Dobrý den, objednali jsme si zájezd do Španělska s termínem odjezdu 15.6.2020. 15.5.2020 bychom měli zaplatit poslední zálohu. Vzhledem k tomu, že se zájezd v původním termínu s největší pravděpodobností neuskuteční, tak nevidíme důvod platit tuto zálohu. Jaké máme možnosti? Jak máme postupovat? Nejraději bychom poslední splátku nezaplatili, vzali si voucher na částku, kterou jsme již uhradili. Jestli tomu rozumím, tak na toto řešení máme podle lex voucher nárok. Děkuji předem za odpověď.
Pavla:Dobrý den,mám dotaz ohledně neuskutečněného zájezdů do Egypta.Jak je možné,že i 3 týdny po odletu nemáme od CK Exim Tours ani poukaz ani peníze,není toto už proti zákonné. Další dotaz Exim Tours chce vystavovat poukazy do 31.12.2021 a ne do 31.8.2021, jak je možné,že se neřídí pokyny MMR,jak se proti tomu bránit.Dekuji
Andrea:dobrý den, mám zaplacenou zálohu na Korfu s odletem 15.6.. CK zatím říká, že nemá zprávu o tom, že by se zájezd nekonal. Podle mého názoru a informací budou zájezdy až v červenci. CK po mně chce bud doplatit, nebo vystaví voucher ve výši zaplacené zálohy, ale podle CK si ten totožný zájezd musím vyčerpat bud letos nebo do konce srpna 2021. Musím skutečně původní zájezd takto absolvovat ?Musí mě k tomuto nutit? Dále mi sdělili, že když nevyčerpám poukaz, vrátí mi peníze, ale za předpokladu, že zájezd doplatím do 15.5.2020. Děkuji
Marcela Löflerová:Dobrý den, mám zaplacený zájezd do Kalábrie (letenka, pobyt s polopenzi) pro 2 osoby, celý zájezd jsme platily již v lednu (2x 17tis.), CK Fisher nám zatím odmítla vystavit voucher, jelikož odlet máme plánovaný až (už) na 19.6. 2020 a vláda prý zatím dala "souhlas" k datu 15.6. Prý až na konci května bude řešit dál. Přitom ted ve vysílání jsem slyšela, že se jedná o zájezdy do 31.8.2020 na které se zatím vztahuje LEX VOUCHER. Jelikož se jedná právě o Kalabrii, tak v tento termín nemám zájem, jelikož hrozí např. následná karanténa na svoje náklady....Proto žádám o voucher, zvláště, když je vše doplaceno a překážka není na mojí straně, ale CK Fisher zatím moc nekomunikuje.
Jana:Mám zaplacenou zalohu do Turecka s odjezdem 17.6.2020 Letos už nikam jet nechci,jak mam postupovat?
Pikhartová:Pole zákona 185/2020 Sb., par.4, odst.1 cestovka zřejmě nemusí využít ochrannou lhůtu. Nám cestovka nabízí voucher s odkazem na OZ. Pokud bychom voucher nevyčerpali, propadá. O zákoně 185/2020 se nechtějí bavit. Jsme senioři a na zájezd se obáváme odjet i v případě, že se zájezd uskuteční. Jak přimět cestovku, aby postupovala podle zákona 185/2020? Děkuji
Jozef Izrael:Dobrý den, objednal jsem u smartwingu dne 11.2.2020 letenky do Dubrovniku . Dne 4.3.2020 jsem obdržel email: S politováním Vám oznamujeme, že ve Vaší rezervaci došlo ke zrušení letu Prague - Dubrovnik dne 10.4.2020 odlet 12:15 přílet 13:55. Rezervaci můžete zdarma změnit nebo zrušit emailem zaslaným na adresu flights@smartwings.com. V emailu prosím uveďte svůj rezervační kód. po mém požadavku o zrušení a vrácení peněz jsem obdržel dne 10.4.2020 tento email: Vážený kliente, děkujeme za Váš email. Omlouváme se za komplikace způsobené zrušením letu. Let byl zrušen z důvodu ochranných předpisů vydaných vládou České republiky. Můžeme Vám nabídnout vystavení poukazu na cenu letenky. Poukaz je platný jeden rok od data vystavení a můžete ho využít pro pozdější nákup. Pokud Vám nevyhovuje vystavení poukazu, můžeme Vám nabídnout bezplatnou změnu termínu v rámci platnosti letenky. V jakémkoliv případě nás neváhejte kontaktovat na naší zákaznické lince +420 284 000 611, kde jsou pro Vás naši kolegové z ticketingového oddělení k dispozici každý den od 8:00 do 20:00. Děkujeme za pochopení a přejeme příjemný den. Od té doby žádná odezva . Evidentně byl let zrušen před nouzovým stavem . Jak postupovat dál děkuji za odpověď, j. izrael, ostrava
Jana:Dobrý den, 26.3.2020 jsem měla letět do Amsterdamu. Společnost let před tímto datem zrušila a dala nám na výběr rezervovat let na jiný termín nebo vrátit peníze. Vybrala jsem variantu vrátit peníze. Už je to téměř 2 měsíce a peníze jsem nedostala zpět. Jak dlouhou dobu má letecká společnost na vrácení peněz? Jak postupovat, když už je to dlouho a nic se neděje? Kontaktování společnosti napřímo je dost těžké, přes webový formulář. Jedná se o společnost Easyjet. Letenka byla pořízena přímo u nich.
Jiri:Dobrý den, jak je to s Bulharskem? Máme zaplacené zálohy a 11.5.chteji o nás doplatit cca 35000,- s odletem 20.6. Máme hotel s tobogány kvůli dětem, ale v této situaci s nimi nikam mezi cizí lidi nemáme v úmyslu jezdit. Cestovka komunikuje jen přes nějaký dotazník na webu a nemůžeme se s nimi spojit. Omlouvám se za překlepy, píši to na telefonu. Děkuji
Marta:Dobrý den, jak dlouho před odletem musí CK informovat o zrušení zájezdu prosím? Je nějaká zákonná lhůta? CK totiž pořád argumentuje, že nic neruší... Děkuji.
Dana:Dobrý den, máme s manželem zaplacené dvě zálohy na zájezd s odletem 13.6.20 do Albánie od Čedoku prostřednictvím Invie, cca 22 000,- kč.Je nám oběma víc než 70 let. Komunikovala s námi pouze Invie, s kterou nekomunikoval Čedok, takže jsme se dozvěděli jen obecné informace o voucherech. Zhruba od 10.4. s námi nekomunikuje nikdo.Pokud odmítneme voucher, budeme muset čekat na vrácení peněz ať do konce října 2021 ? Jak máme postupovat ? Děkuji za odpověď.
Honza:A jak je to s kulturnimi a sportovnimi akcemi? Napr. beh "Barvam neuteces" vydal oficialni prohlaseni, ze se presouva na pristi rok a vracet startovne neni mozne. Maji na to pravo?
Dobrý den, vím, že se přijatá opatření týkají zájezdů s odjezdem do 31.8. Já mám zaplacenou zálohu na zájezd (poznávací-den co den jinde) do východního Turecka s odletem 11.9. S největší pravděpodobností se neuskuteční není nebude obsazen kvůli obavám. Budeme muset doplatit a není máme také nárok na voucher na hodnotu zálohy? Nevadí mi uskutečnění třeba za rok, ale představa poznávací dovolené v rouškách je nepřijatelné. Takže nejspíš těžko v rámci tohoto zájezdu nebudu schopná zajistit test pro přílet domů. Děkuji a přeji hezký den, Eva Svobodová
Jana:Dobrý den, měla jsem zakoupený zájezd od CK FIROTOUR (ZÁLOHA 50 000 KČ), zájezd jsem stornovala koncem března (storno polatek 2000 kč/osoba). Mám od CK vystavený storno protokol, ale bylo mi řečeno že peníze zpět dostanu až za několik měsíců. Jak prosím postupovat, aby vrátili peníze dříve. Děkuji
Jana:Dobrý den, prosím o radu. Máme letět 24.6. Do Bulharska a CK stále neruší zájezd. Nabízí voucher dle NOZ nebo doplatit zájezd (50% ceny). LEX voucher jedině vydají, pokud doplatime celou částku. Je reálné, že se zájezd v cervnu uskuteční? Co máme dělat, jsme senioři a nemáme nyní na doplacení zajezdu... Velmi dekuji. Jana
Zdenka:Dobrý den, zájezd jsem měla absolvovat o velikonocích, musela jsem akceptovat voucher,jen mne zaujalo,že pokud ho nevyužiji,nevyplatí mi ho po 31.8.20121 celý,ale poníží o pojištění. Zájezd zrušila CK kvůli nemožnosti vycestování. Když uvážím fakt,že bezúročně půjčuji na rok a půl CK nemalou částku,přijde mi to divné - moje cestovní pojišrtění neslouží přece k tomu,že když ze strany CK je zájezd zrušen z vyšších příčin? Děkuji
Petr:Dobrý den. Mám zakoupené letenky do Japonska na termín původní Olympiády. Letenky jsem kupoval přes stránku gotogate.com. Mám nárok na plné vrácení ceny letenky? Má letecká společnost a webový zprostředkovatel nárok na snížení ceny zavedením poplatků za vyřízení? Děkuji.
Tonda:Mám zaplacenou zálohu na cestu na Krétu, odlet přes Švýcarsko 23.6.2020. Dne 30.4.2020 jsem odstoupil od smlouvy s požadavkem na plnou úhradu nákladů. CA odpověděla, že musím souhlasit s 30 % stornem, což jsem neudělal. Oni to zdůvodňují, že zájezdy po 15.6. t.r. budou.
Bahenský:Dobrý den,zaplatili jsme 2 zálohy na zájezd na Krétu. Odlet 14.června. Zájezd jsme stornovali a dostali jsme potvrzení od cestovky se stornopoplatkem 3000,-Kč. Zbytek jsme nedostali.Je nám přes 70 let! Děkuji.
Králová:Máme zaplacenou zálohu na zájezd v červnu na Kypr přes Invia, ta po nás chce vysoký stornopoplatek, jelikož je zprostředkovatel zájezdu další CK a nebo zaplatit kompletně celý zájezd, což nechceme. Musíme stornopoplatek uhradit? Děkuji.
Karel:Mám zaplacenou zálohu 1.900,- a vzhledem k 16.6.2020, kdy se zájezd na Rhodos určitě neuskuteční jsem namísto doplatku či voucheru zájezd 30.3.2020 STORNOVAL s tím, že chci tuto částku vrátit. Ale CK Alexandria nám poslala fakturu ještě 1.800,- doplatit 10procent za STORNO celého zájezdu. Navíc fa bez udání splatnosti. Jak reagovat? Senior Karel 65 let
Vlasta:Mám zaplacený poznávací zájezd do Portugalska, odlet 4. 6. Kdy mohu odstoupit od smlouvy dle par. 2535 občanského zákoníku? CK nesmlouvavě požadovala 5. 5. zájezd doplatit, nebo nabízela poukaz, v případě jeho vrácení se storno poplatky. Jsem senior 71 let.
Vlada:Ma narok na vraceni penez i senior 65+,kdyz ke dle definice smlouvy jednim z cestovatelu a neni primo objednatelem?V zakonu je uveden pojem zakaznik a nerozlisuje se mezi objednatelem a cestujicim.Modelovy priklad:Objednatel 40 let,2 spolucestujici 65+. Ma nekdo z nich narok na okamzite vraceni penez dle noveho zakona,pokud nebude chtit lex voucher?
Alena:Dobrý den, máme objednaný zájezd s odletem 16. června na ostrov Karpathos v Řecku. Do 16. května máme doplatit celý zájezd. Na naše dotazy cestovní kancelář tvrdí, že zájezd zrušený není. Jak mám postupovat, když vím, že je to nesmysl a nechci doplácet na něco, co se neuskuteční. Děkuju.
Zikanova:Dobrý den mám zaplacenou v plné vyssi dovolenou do Itálie v době 18.7-25.7 2020 .Platila jsem už v lednu.Naco mám nárok a nebo co muzu dělat.
Olga Bartůšková:Dobrý den, mám zaplacenou zálohu na zájezd do Egypta s odletem 6.7.20 pro sebe a 18ti leteho studujících syna, krereho výchovam sama a zajímalo by mě zda mohu žadat vrácení zálohy bez storna aniž by mi cestovka vystavila voucher. Co je případně potřeba k tomu doložit. Děkuji za odpověď Olga Bartůšková
Věra Beaufortová:Dobrý den,v lednu jsem zaplatila zálohu 15.180kč na zájezd od1.10.-10.10.cca 25.3.jsem žádala o storno zájezdu e mailem a žadost o storno jsem poslala i v písemne formě doporučěně.bylo mi nabídnuto,že akceptují storno zájezdu ale jako výši odtupného si účtují celou částku zálohy 15.180kč ,částku odůvodnuji již vynaloženými náklady,které nechtějí doložit.Ck nekomunikuje pouze automatickou odpovědí,telefony nezvedají,pobočky zavřené.vzhledem k tomu,že si chtějí nauctovat 100%zaplacené zálohy místo 10%dle jejich sml podmínek jsou pro mě nesolidní a nabízený voucher odmitám prijmout a trvám na stornu.spolucestujicí je osoba starši 65 let a já od března, i nadale pecuji o manžela a pobírám 60%mzdy.od března Ck vyzívám k vráceni zálohy minus adekvátní odstupné. Děkuji za odpověď
Alois:Dobrý den, vidíte reálně letos možnost dovolené mimo EU? Nejvíce mě zajímá velmi oblíbená destinace řady Evropanů ležící v severní Africe a tzv. "země faraonů" Egypt. Děkuji a hezký den přeji :)
Blanka:Dobrý den, na srpen máme zarezervovaný zájezd na Rhodos. Všude se píše, že dovolená nebude taková, jako vždy. Př. lehátka na pláži oddělovaná např.plexisklem či něčím jiným, nebudou švédské stoly, nebude možnost koupání v bazénu podle libosti apod. Za těchto omezujících podmínek nemáme o zájezd zájem. Samozřejmě ještě nevíme, zda to takto bude. Doplatit zájezd musíme 30 dnů předem, tedy v polovině července. Co nám radíte? Zájezd jsme přece vybrali bez omezujících podmínek. Částka za zájezd je 70 000 kč pro 4 osoby, záloha byla 15 000 Kč. Pokud by trvala omezení,o kterých jsem psala,musíme doplácet cenu zájezdu? Ve smlouvě o stornu poplatku je, že když odstoupím od smlouvy, cestovka si vyžádá stejně 80% z 70 000,-Kč. Ale přece podmínky, kterénabízela, se změnily. Děkuji za odpověď.

Předloni Tibet, loni Nový Zéland a letos za podobné peníze Šumava. Takový je plán na letní dovolenou mnoha Čechů. Kvůli zavřeným hranicím teď tisíce z nich řeší, jak si užijí léto - a mnohdy taky za co.

Místo vrácení peněz totiž cestovní kanceláře klientům dávají vouchery, které mohou uplatnit později.

Co vše si k vám může cestovná kancelář dovolit a jaké jednání je protiprávní?

Cestovní kanceláře své klienty v tuto chvíli nenutí, aby doplatili zálohy na letní zájezdy. Ty mají za normálních okolností splatnost 60 dní předem.

Pokud má už teď cestovní kancelář jistotu, že nebude schopna například kvůli opatřením zájezd vypravit, vystaví poukaz na uhrazenou zálohu. Klientů cestovních kanceláří se minulý týden zastal taky ombudsman Stanislav Křeček.

A jak fungují zmiňované vouchery? Cestovky můžou podle nové legislativy místo hotovosti za zaplacené zálohy za zrušené zájezdy kvůli koronaviru s plánovaným odjezdem od 20. února do 31. srpna svým klientům vystavovat na příslušné částky poukazy.

Lidé samozřejmě mají právo i na to poukaz odmítnout, peníze jim ale cestovka ze zákona vyplatí až v říjnu příštího roku.

Tereza Beránková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme