ekologové

|Jaroslav Skalický |Ekonomika

Před 10 lety byl přes protesty zkolaudován Temelín. Elektřinu ale do sítě dodával už předtím

Před deseti lety získala Jaderná elektrárna Temelín oficiální povolení k výrobě elektřiny. Jihočeský krajský úřad ji zkolaudoval. Už šest roků přitom běžela ve zkušebním provozu a dodávala elektřinu do sítě. Kolaudace byla tečkou za mnoha lety výstavby, konfliktů s ekologickými aktivisty i oficiálních protestů ze sousedního Rakouska.

|Evelyna Kulíšková |Zprávy z domova

Česku se příliš nedaří třídit bioodpad. Ministerstvo chystá přísnější zákon

Česku se příliš nedaří třídit bioodpad. Ročně ho každý z nás vytřídí v průměru jen do 150 kilogramů. Vyplývá to z průběžných výsledků organizace Arnika a společnosti EKO-KOM, která svoz bioodpadu zajišťuje. Větve, posekanou trávu, ale třeba i odpadky z kuchyně by lidé měli vyhazovat do speciálních hnědých kontejnerů nebo svážet do sběrných dvorů a kompostáren. Česko se snaží vyhovět evropské směrnici, která nařizuje do roku 2020 snížit objem bioodpadu na skládkách na třetinu.

Silničáři si za kácením stromů stojí. Značení nebo snížená rychlost podle nich nestačí

|Jaroslav Gavenda, Anna Kottová |Zprávy z domova

Stromy u silnic mizí rychlým tempem. Za posledních deset let se pokácelo 160 tisíc stromů, vysázeno bylo asi 90 tisíc. Oznámila to vedoucí kampaně Zachraňme stromy z ekologického sdružení Arnika Marcela Klemensová. Ekologové by podle ní raději volili jiná řešení, než stromy ve velkém kácet. Silničáři s tím ale nesouhlasí.

| ČTK, Veronika Sedláčková, kov |Zprávy ze světa

Plán německého ministra na zpoplatnění silnic kritizují příhraniční obce i ekologové

V Německu se zvedá odpor vůči plánu tamního ministra dopravy Alexandra Dobrindta na zpoplatnění všech typů silnic. Třeba příhraniční obce se obávají, že k nim kvůli tomu bude jezdit méně lidí z Čech a Rakouska, protože se jim nevyplatí jezdit do Německa za nákupy. A nesouhlasí ani ekologové, podle kterých je zavedení poplatku motivované čistě hospodářsky a neomezí individuální automobilovou dopravu.

|Veronika Sedláčková |Zprávy z domova

Senát schválil návrh zákona o Šumavě. Vlastní ale chystá i ministerstvo

Senátoři schválili návrh zákona o Národním parku Šumava. Navzdory četné kritice z řad odborné veřejnosti i petici, kterou podepsalo na 26 000 lidí. Žádali zásadní opravu normy. Ekologové varují, že dává přednost zájmům developerů před ochranou vzácné šumavské přírody. S tím ale senátoři nesouhlasí a namítají, že jejich předloha rozšiřuje první zónu, do níž by člověk neměl zasahovat ze současných 13 na skoro 27 procent.

|Eva Rajlichová, mkp, Vanda Králová |Zprávy z domova

Bourání obcí kvůli těžbě uhlí si nepřeje 68 procent občanů, zjistili ekologové

O limity těžby hnědého uhlí na severu Čech vedou dlouholetý spor těžaři, ekologové a obyvatelé obcí postižených těžbou. Podle nejnovějšího průzkumu více než dvě třetiny obyvatel Česka nechtějí, aby se kvůli těžbě hnědého uhlí bouraly další obce. Právě tomu měly územní limity z roku 1991 zabránit, těžaři se ale snaží o jejich prolomení, podporuje ho i Ústecký kraj.

V Černousích chtějí z řeky odstranit nánosy, prý zhoršují odtok při povodních. Ochranáři jsou proti

|Ivana Bernáthová, dab |Regiony

Lidé v Černousích na Frýdlantsku si stěžují, že nikdo už 30 let nevyčistil koryto řeky Smědé pod vesnicí. Koryto je plné usazenin, stromů a křovisek. Když přijdou do Černous pravidelné jarní záplavy nebo letní povodeň, voda z údolí kvůli zanesené řece pomalu odtéká. Většina lidí z osad Ves nebo Boleslav se pak nedostane několik dní do práce nebo do školy či najedou desítky kilometrů navíc přes Polsko a Německo.

|Gabriela Grmolcová, krw |Regiony

I přes nespokojenost ekologů Brno nezvažuje zákaz solení silnic ve městě

Brněnským ekologům i některým majitelům psů vadí solení zasněžených nebo zledovatělých ulic. Nejvíce škod prý chemický posyp napáchá v centru města. Přestože se chodníky solit nesmí, nadměrné dávky ze silnic se stejně dostanou i na ostatní komunikace. Silnice se ale musí posypávat kvůli dopravě, Brno proto zřejmě zimní solení nezakáže.

|Lucie Maňourová, Petra Hosenseidlová, Jan Bumba |Zprávy z domova

Práce na dálnici D8 zatím pokračují, o zastavení rozhodne ŘSD příští týden

Přestože krajský soud v Ústí nad Labem rozhodl, že stavební povolení na dostavbu dálnice D8 je nepravomocné, stavební stroje zatím pracují dál. Ředitelství silnic a dálnic ještě nerozhodlo, jaká opatření na stavbě přijme. Krajský úřad musí znovu rozhodnout o odvolání ekologů, které v dubnu zamítl.