Motocyklová značka Jawa Divišov se z krachu dostává zpět na výsluní
Po dlouhá desetiletí byla divišovská Jawa synonymem pro úspěch. Kdo v plochodrážním světě něco znamenal, jezdil právě na motocyklu z této středočeské továrny. Tak se ale před rokem dostala do konkurzu a nechybělo moc a z kdysi světoznámé značky zbyla jen minulost.
„Myslím si, že fabrika byla rozkradená. Podle všech indicií ale v rámci zákona. Najednou přestala vyrábět nekvalitně a z mizerného materiálu. Kvůli tomu nebyly motory spolehlivé, odcházely a začalo se říkat, že na Jawě se nedá jezdit, protože nevydrží,“ říká zástupce ředitele firmy D-ANA Ota Kmínek.
Jawa se z třicetimiliónového zisku během několika let propadla do padesátimiliónové ztráty. Zaměstnanci firmy dostali výpověď a celá továrna se ocitla v dražbě. Ta se uskutečnila 9. dubna 2013, kde jí vydražili právě lidé kolem Kmínka.
„Kolega jednatel se od obchodních partnerů dozvěděl, že není na čem jezdit. Jawa byla vlastně jediná firma na světě s výjimkou několika firem v Anglii, které vyráběly celé motorky. Desetiletí se na nich jezdilo a vyhrávalo se na nich. Dodnes se na nich jezdí na ledě,“ podotkl Kmínek.
„Jenže najednou v zemích, kde je plochá dráha téměř národním sportem, zjistili, že nemají na čem jezdit. Tehdy se zrodila myšlenka firmu koupit a začít motorky znovu vyrábět,“ dodal Kmínek.
Od dražby uběhl rok a Jawa se v Divišově začala vyrábět znovu.