Motocyklová značka Jawa Divišov se z krachu dostává zpět na výsluní

Po dlouhá desetiletí byla divišovská Jawa synonymem pro úspěch. Kdo v plochodrážním světě něco znamenal, jezdil právě na motocyklu z této středočeské továrny. Tak se ale před rokem dostala do konkurzu a nechybělo moc a z kdysi světoznámé značky zbyla jen minulost.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zlatá přilba, mezinárodní závod na ploché dráze 14. října v Pardubicích. Český jezdec Aleš Dryml byl čtvrtý. | Foto: ČTK

„Myslím si, že fabrika byla rozkradená. Podle všech indicií ale v rámci zákona. Najednou přestala vyrábět nekvalitně a z mizerného materiálu. Kvůli tomu nebyly motory spolehlivé, odcházely a začalo se říkat, že na Jawě se nedá jezdit, protože nevydrží,“ říká zástupce ředitele firmy D-ANA Ota Kmínek.

Jawa se z třicetimiliónového zisku během několika let propadla do padesátimiliónové ztráty. Zaměstnanci firmy dostali výpověď a celá továrna se ocitla v dražbě. Ta se uskutečnila 9. dubna 2013, kde jí vydražili právě lidé kolem Kmínka.

Přehrát

00:00 / 00:00

Motocyklový svět znovu poznává značku Jawa

„Kolega jednatel se od obchodních partnerů dozvěděl, že není na čem jezdit. Jawa byla vlastně jediná firma na světě s výjimkou několika firem v Anglii, které vyráběly celé motorky. Desetiletí se na nich jezdilo a vyhrávalo se na nich. Dodnes se na nich jezdí na ledě,“ podotkl Kmínek.

„Jenže najednou v zemích, kde je plochá dráha téměř národním sportem, zjistili, že nemají na čem jezdit. Tehdy se zrodila myšlenka firmu koupit a začít motorky znovu vyrábět,“ dodal Kmínek.

Od dražby uběhl rok a Jawa se v Divišově začala vyrábět znovu.

Petr Kadeřábek, Petr Hašek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme