Americký Senát neschválil pomoc automobilkám

Automobilky General Motors, Ford a Chrysler se pomoci od státu v tomto roce s největší pravděpodobností nedočkají. Senát se nedokázal dohodnout na tom, kolik peněz ze státní pokladny a za jakých podmínek tradičním americkým výrobcům aut poskytne.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Palubní deska

Palubní deska | Foto: daimlerchrysler.com

Osud amerických automobilek je ve hvězdách. Jednání v Senátu zkrachovala a Bílý dům je zklamaný. Velká trojka, jak se společnostem General Motors, Chrysler a Ford říká, nedostane ani 14 miliard dolarů ve státních půjčkách a úvěrech, které včera odhlasovala Sněmovna reprezentantů.

Nejhorší je situace společnosti General Motors: pokud odněkud nevydoluje asi 4 miliardy dolarů, může se už začátkem února dostat do platební neschopnosti. Podobně je na tom automobilka Chrysler. Firma Ford je relativně v nejlepším stavu, ale vážným potížím se bez možnosti nových úvěrů nevyhne ani ona.

Senátní jednání zkrachovala na republikánském požadavku, aby se snížily platy zaměstnanců. Republikáni upozorňují, že nechtěli nic jiného, než aby se automobilky chovaly racionálně. Požadovali, aby odbory přistoupily na stejné podmínky, jaké mají zaměstnanci v jiných zahraničních automobilkách, které ve Spojených státech mají továrny.

Například ve společnostech Nissan a Toyota mají výrazně nižší platy a méně výhod. Jenže na to odboráři odmítli kývnout. V takové situaci není podle republikánů možné podporovat americké automobilky z peněz daňových poplatníků, jen kvůli sentimentu.

Velké části americké veřejnosti to zřejmě vadit nebude. Proti pomoci churavějícím výrobcům aut byla většina z nich. Otázkou ale samozřejmě je, jak zpráva zapůsobí na americkou ekonomiku. Automobilky hrozí, že jejich případný krach ohrožuje až 3 miliony pracovních míst. To je podle mnohých odborníků přehnané tvrzení. Jenže americká nezaměstnanost roste rekordním tempem a jakékoli zprávy o dalším propouštění přispívají k obecným velkým obavám, ne-li strachu z budoucnosti.

Reakce investorů na sebe v každém případě nedala dlouho čekat. Ceny akcií automobilových společností na asijských burzách začaly prudce padat a něco podobného se dnes čeká i ve Spojených státech.

Nejistý osud automobilek v USA dělá vrásky na čele i německému průmyslu

Hrozící krach velkých amerických automobilek by byl Jobovou zvěstí taky pro řadu německých firem. Strach obchází hlavně firmou Opel, která je dceřinou společností General Motors. Katastrofální důsledky by ale mohly potkat rovněž řadu dodavatelských firem.

"Musíme si dát pozor, aby nás obr nestrhl s sebou do propasti," komentoval problémy General Motors šéf odborové rady Opelu Klaus Franz. Mezi zaměstnanci německých závodů Opelu se šíří panika, že by po návratu z vánoční dovolené mohli zůstat na ulici před zavřenými branami továren. Uznávaný automobilový expert Ferdinand Dudenhöfer navíc pochybuje o tom, že by se v případě krachu General Motors našel pro Opel kupec.

Značné napětí panuje taky u velkých dodavatelů automobilového průmyslu, jako jsou Bosch nebo Leoni. První jmenovaná společnost posílá desetitisíce zaměstnanců na prodlouženou dovolenou. Spekuluje se taky o tom, že by mohlo být ohroženo ostře sledované převzetí firmy Continental koncernem Schaeffler.

Milan Kopp, Jiří Hošek, Marika Táborská, Vít Pohanka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme