Pozorovat ptáky a sbírat data z meteostanice. V Hodoníně si žáci užijí výuku v nové venkovní učebně
Pozorovat líhnutí ptáků nebo sbírat data z vlastní meteorologické stanice – to můžou žáci z hodonínské základní školy U Červených domků v nové venkovní multifunkční učebně. Ta má především zpestřit výuku přírodovědných předmětů. Kromě toho má na sobě řadu ekologických prvků, je energeticky soběstačná a plná digitálních technologií.
Vůbec poprvé mají sedmáci z hodonínské základní školy hodinu přírodopisu ve venkovní multifunkční učebně s názvem Archimedes. Kytky, které dnes v hodině probírají, jdou z lavic hledat rovnou na školní zahradu, kam to mají jen pár kroků.
Děti ze základní školy v Hodoníně se začaly učit v nové multifunkční venkovní učebně. Ta je plná digitálních technologií, které mají zatraktivnit výuku přírodopisu nebo fyziky
„Myslím, že je dobré, abychom se zrovna podívali na tu kytku v době, kdy kvete. Nebudeme čekat měsíc, než se dostaneme k té kapitole,“ říká učitelka Jitka Vobrubová. Stavba má i řadu prvků, které mají zpestřit výuku přírodních věd.
„Máme tady ptačí budky. Jsou tam různá čidla, takže můžou děti pozorovat a zkoumat líhnutí ptáků, dále jsou tam čidla na měření teploty, prachové částice, negativní částice, které nás zajímají v rámci životního prostředí, ale také zdraví, takže se tady měří oxid uhličitý.“
Dřevěná budova je mimo jiné energeticky soběstačná, sama si vyrábí elektřinu z fotovoltaiky, sbírá dešťovou vodu a má i zelenou stěnu. Učebna Archimedes je prvním prototypem z dílny soukromé hodonínské firmy. Ve školním areálu vznikla, protože ho před dvěma lety poškodilo tornádo.
„Rozhodli jsme se, že uděláme učebnu, která bude krytá a zároveň vzdušná – dá se celá otevřít a dá se z toho udělat takové malé letní kino. Je možné, aby to byla zároveň i uzavřená místnost – je tam umístěna také klimatizace,“ pokračuje ředitel školy Antonín Slezák.
Zastavil se v českých školách čas? Malí redaktoři zjišťují, jak může vypadat výuka ve 21. století
Číst článek
Firma plánuje vybudovat celou síť těchto učeben, které budou díky digitálním technologiím propojené a žáci tak mezi sebou budou moct sdílet třeba naměřená data z meteostanice.
„Připojí se na nějakou školu, se kterou se domluví. Teď jsme zkušebně měli připojenou Argentinu a měli jsme spoustu mezinárodních spojení a krásně to fungovalo. Takže oni si mohou vyměňovat nejenom to, jak je u vás, ale taky se zaměřit na nějaký projekt,“ vysvětluje Slezák.
Učebna by měla v nejbližší době vzniknout v dalších třiceti školách v tuzemsku i v zahraničí.