Jaká je mladá generace v Česku? Skeptická k politické situaci, ale zároveň aktivní a odpovědná

Mají starost o životní prostředí, zajímá je, odkud pocházejí informace z médií a je pro ně důležitá účast ve volbách, ale nejsou spokojení se současnou politickou situací. Takové je svědectví o generaci mladých lidí, které nabízí průzkum studentů Univerzity Karlovy z iniciativy Svobodný listopad. Zapojilo se do něj přes tisíc respondentů ve věku od 18 do 30 let různého vzdělání a ze všech krajů, spolupracovala na něm i agentura Median.

Tento článek je více než rok starý.

průzkum Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Průzkum, jak mladí vnímají současnou politickou situaci

Průzkum, jak mladí vnímají současnou politickou situaci | Zdroj: Median

Podle průzkumu jsou mladí nespokojeni se současnou politickou situací v Česku. Z dat vyplývá, že dvě třetiny lidí mezi 18 a 30 lety se k situaci staví kriticky, zatímco spokojený byl jen každý desátý dotázaný.

Kantar pro ČT: komunisté by se historicky poprvé nedostali do sněmovny, volby by vyhrálo ANO

Číst článek

„Na druhou stranu se nespokojenost nepřevrací v rezignaci, protože 81 procent považuje za důležité zúčastnit se voleb. Mladá generace tedy vnímá snahu jedince o zlepšení současného stavu jako smysluplnou a je připravena převzít osobní zodpovědnost,“ přibližuje data spoluautorka průzkumu Eliška Halaštová.

Jiný postoj k migrantům

Většina ústavních činitelů se u mladé generace netěší podpoře, pouze 15 procent respondentů uvedlo, že jim důvěřuje. Naopak pozitivně se staví k Evropské unii, 70 procent mladých si přeje, aby v ní Česko zůstalo.

Průzkum se tematicky zaměřil také na životní prostředí. 70 procent dotázaných si myslí, že pokud se současný přístup k životnímu prostředí nezmění, zažije lidstvo velkou ekologickou katastrofu. Ani v tomto případě však nerezignují.

„Nepoddávají se strachu, ale naopak věří, že pokud se sami budou snažit zlepšit své chování směrem k životnímu prostředí, takže tím mohou pomoct,“ vysvětluje další autorka ankety Kateřina Jeřábková.

V otázce ekonomických migrantů jsou mladí Češi rozdělení. 38 procent z nich si myslí, že přistěhovalci berou práci lidem narozeným v ČR, zatímco 39 procent toto tvrzení odmítá, zbytek neví.

„Když se dělal průzkum na celé populaci, tak s výrokem, že přistěhovalci berou práci lidem z ČR, souhlasilo 69 procent lidí, takže ten rozdíl mezi mladými a celou populací je více než třetinový. Když se podíváme na srovnání s mladými Evropany, tak Češi vycházejí stejně a ještě jsou o procento tolerantnější,“ pokračuje Jeřábková.

Autoři průzkumu se respondentů dotazovali také na jejich postoj k médiím a k hledání informací. Veřejnoprávním médiím podle dat důvěřují necelé dvě třetiny mladých, zároveň 80 procent ze všech dotázaných uvedlo, že je pro ně důležité, z jakého zdroje informace v médiích pocházejí.

„Respondenti s vyšším vzděláním více důvěřují veřejnoprávním médiím, více se zajímají o to, kdo média vlastní, a v menším poměru považují sociální sítě za hlavní zdroj svých informací. Překvapivě jen 44 procent lidí uvedlo, že sociální sítě jsou jejich hlavním zdrojem,“ doplňuje Kateřina Jeřábková.  

Čtyři skupiny

Jedním z výstupů je také rozčlenění mladých do čtyř charakteristických skupin podle jejich odpovědí (viz obrázek dole). Nejpočetnější zastoupení (31 procent) mají podle sociologů „vyloučení skeptici“, kteří si přejí odchod z EU a jsou uzavřenější vůči cizincům.

Následují „systémoví hackeři“ (25 procent), kteří z unie odcházet nechtějí, ale nedůvěřují ani systému, ani ústavním činitelům. Podobné zastoupení (24 procent) mají „angažovaní světoobčané“ – občansky angažovaní lidé otevřenější vůči cizincům, kteří jsou však skeptičtí k politické situaci v ČR.

Poslední skupinou jsou „proevropští liberálové“, což jsou převážně vysokoškoláci, kteří důvěřují veřejnoprávním médiím.

V průzkumu probíhajícím mezi 15. a 30. srpnem odpovídalo celkem 1007 lidí různého vzdělání ze všech regionů republiky. Podílela se na něm studentská iniciativa Svobodný listopad společně s agenturou Median.

Čtyři charakteristické skupiny vzešlé z průzkumu mladé generace | Zdroj: Median

Tereza Chlubná, jak Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme